Від заборони на в'їзд до відмови від двигунів внутрішнього згоряння: Як у світі борються зі шкідливими автомобілями
Від заборони на в'їзд до відмови від двигунів внутрішнього згоряння: Як у світі борються зі шкідливими автомобілями

Влада міст, у яких перевищено викид шкідливих речовин, намагається всіляко примусити своїх мешканців відмовлятися від особистого автотранспорту або пересідати на екологічні автомобілі.

Про це пише The New York Times.

Зараз, коли велика частина людства живе в містах, яке місце у міському житті повинні займати автомобілі - особливо старі, що забруднюють навколишнє середовище і роблять міське повітря малопридатним для дихання?

Цим питанням переймаються міські влади з усього світу. Багато з них вдаються до різноманітних заходів, спрямованих на зменшення ролі автомобілів - машин, які назавжди змінили те, як люди пересуваються сушею.

Безпосередня мотивація влади очевидна: городянам потрібно, щоб повітря було здоровіше і чистіше, а пробок на дорогах було менше. Не варто забувати і про довгострокові сприятливі наслідки: транспортні викиди становлять майже чверть парникових газів і скорочення їх може допомогти запобігти кліматичній катастрофі.

Тож міста, на частку яких припадає значна частина світових викидів, намагаються за допомогою батога або пряника переконати населення відмовлятися від особистого автотранспорту або пересідати на більш екологічні автомобілі.

Деякі почали з того, що зробили дорогим в'їзд в місто для старих легкових і вантажних автомобілів з дизельними двигунами. Деякі прагнуть взагалі не пускати дизелі в місто в годину пік (наприклад, Брістоль вводить таку заборону з 2021 року) або взагалі заборонити всі автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння (Амстердам розраховує зробити це до 2030 року). Деякі намагаються стимулювати перехід зі звичайних автомобілів на електромобілі.

Деякі мери піддалися сильному політичному тиску з метою усунення небезпек для здоров'я, пов'язаних з забрудненням повітря. "Вони бачать зростаючу заклопотаність з приводу наслідків для здоров'я забруднення повітря", - сказала Джейн Берстон, глава лондонського благодійного фонду "Чисте повітря".

Однак процес йде не так гладко, як може здатися.

Делі, що важко дихає отруєним повітрям, не може стримати приплив на дороги нових автомобілів і мотоциклів, а в Мадриді, куди наступного місяця з'їдуться на міжнародні переговори з клімату десятки тисяч делегатів, спроби приборкати автомобілістів вилилися в політичну боротьбу.

Лондон: посилення екологічних обмежень

Лондон вже давно займається автомобільною проблемою. У 2003 році місто ввело плату у розмірі 5 фунтів, що на той час дорівнювало приблизно 8 доларів, за в'їзд в центр міста по буднях у період з 7 ранку до 6 вечора. Пізніше плата зросла до 11,5 фунта. (В Америці першим містом з таким збором з 2021 року стане Нью-Йорк, центр якого у будні забитий легковими автомобілями і галасливими дизельними вантажівками).

У квітні цього року був введений новий додатковий збір на в'їзд в "зону наднизьких викидів". Він застосовується цілодобово до найменш екологічних автомобілів: старих дизельних і бензинових легковиків, вантажівок і мотоциклів. У загальній складності водіння автомобіля в центрі міста в будній день тепер може коштувати до 24 фунтів.

До жовтня 2019 року, оцінкою міської влади, рівень діоксиду азоту в повітрі знизився на 36% порівняно з лютим 2017 року. В середньому в день центр міста зараз в'їжджає на 13 500 менше найменш екологічних автомобілів, ніж до набрання сили нових правил.

Лондон приймає також ряд інших заходів щодо очищення повітря. Таксистам з дизельними "чорними кебами" більше не видаються нові ліцензії. Малому бізнесу і некомерційним організаціям влада пропонує гранти на суму приблизно в 3500 фунтів на заміну старих автомобілів і фургонів на нові, електричні.

У великій мірі ці програми були викликані до життя тривогою за здоров'я населення. У 2010 році забруднене повітря міста стало, за офіційними даними, причиною понад 9 тисяч передчасних смертей.

Пекін: лотерея номерів

Китайська столиця - приклад як того, що можуть зробити з містом автомобілі, так і того, що місто може зробити зі своїми автомобілями. У період з 2000 року по 2011 рік кількість автомобілів в Пекіні зросла практично втричі  з менш ніж 2 мільйонів до 5 мільйонів. Пекінське повітря придбало у світі погану славу.

Місто звернулося до стандартного набору заходів: фінансового стимулювання відмови від старих машин з дизельними двигунами, зборів за в'їзд, посилення стандартів для вихлопних газів.

У 2011 році було введено в дію незвичайну стратегію. Чиновники запустили лотерею за видачу нових автомобільних номерів. В результаті автовласники не можуть використовувати нові машини відразу після покупки. У лотереї беруть участь більше номерів для електричних автомобілів, ніж для звичайних, тому покупцям позашляховиків з бензиновим двигуном доводиться чекати довше. До того ж кожна машина з бензиновим двигуном не повинна використовуватися один день в тиждень, залежно від останньої цифри номера.

Автовласники намагаються обходити ці обмеження. Наприклад, багатії купують по кілька машин і реєструють їх за межами столиці. У свою чергу, місто вводить обмеження на парковку в місті автомобілів, зареєстрованих поза Пекіном.

В цілому пекінське повітря поліпшується, певною мірою завдяки саме цим заходам. Звіт ООН, заснований на офіційної інформації, показує, що за період з 1998 року за 2018 рік рівень пов'язаного з транспортом забруднення повітря помітно знизився (кількість діоксиду азоту скоротилася на 55%, а кількість смертоносних ультрадисперсних частинок PM 2.5  на 81%). Однак якість міського повітря все ще не відповідає національним стандартам забруднення ультрадисперсными частками, а за стандартами Всесвітньої організації охорони здоров'я повітря Пекіна не вважається безпечним для дихання.

Делі: слабкий прогрес і зростаюча криза

Якість повітря в Делі зараз так само сумно популярна, як свого часу в Пекіні. Делі вважається одним з найгірших міст в світі за цього параметру, чому сприяє поєднання автомобільних вихлопів, промислових і будівельних викидів і сезонного спалювання сухої трави та залишків посівів після збирання.

Проти автомобільних вихлопів Делі прагне приймати заходи: в місті діє велика система метрополітену, побудована окружна дорога, що дозволяє вантажівкам рухатися в об'їзд міста, введені обмеження на старі автомобілі, автобуси і таксі переводяться з дизельного палива на більш екологічне бензинове.

Однак все це не допомагає впоратися з припливом на дороги нових мотоциклів і автомобілів. У період з 2006 року за 2016 рік, згідно з офіційними даними, проаналізованими Центром науки і екології (ЦНЕ), кількість нових зареєстрованих машин в місті зросла в середньому на 11% на рік і в підсумку склала майже 9 мільйонів. Як виявила доповідь ЦНЕ, 49% відстані, яку проїжджає щодня населення індійської столиці, долається на метро, автобусі, а 51%  на особистому транспорті. "Розширювати використання громадського транспорту в місті гостро необхідно", - вважає директор ЦНЭ за дослідної та громадської діяльності Анумита Рой Чоудхурі (Anumita Roy Chowdhury).

В листопаді, коли місто оповив отруйний смог, головний міністр Арвінд Кеджривал (Arvind Kejriwal), що бореться за переобрання, в третій раз ввів жорсткі заходи по обмеженню кількості машин на дорогах. Протягом перших двох тижнів листопада, тобто найбільш складного з точки зору забруднення повітря періоду, автомобілі з парними і непарними номерами повинні будуть їздити по черзі:  в один день парні, в інший непарні. Р-н Кеджривал, зіткнувся з серйозною передвиборною конкуренцією, також вперше поширив заборону на автомобілі федеральних чиновників.

Чи спрацює ця міра? Згідно з дослідженням Чиказького університету, обидва рази, коли раніше застосовувалася схема "парний-непарний", це дещо покращувало повітря. Однак результат був тимчасовим, і повітря міста залишається небезпечним для приблизно 20 мільйонів делійців.

Мадрид: затяжний політичний конфлікт

Столиця Іспанії охоплена гарячими суперечками про те, яким містом вона хоче бути, і автомобілі - одна з ключових тем цього спору.

Минулого року міська влада ввела одні з найжорсткіших автомобільних обмежень у світі, заборонивши в'їзд будь-яких автомобілів в зону, що охоплює значну частину міського центру, і ввівши штрафи для порушників. Це було зроблено після того, як Європейська комісія заявила, що Мадрид не виконує взяті на себе зобов'язання щодо зниження забрудненості повітря. Після заборони міські датчики загазованості показали явне поліпшення ситуації.

Однак далеко не всі визнали, що ситуація покращилася. У цьому році на міських виборах перемогли консерватори, які вирішили скасувати розпорядження своїх ліберальних попередників. У липні місто оголосило, що воно скасовує штрафи, пославшись на власні дані, які показують, що поза безавтомобільними зонами загазованість збільшилася.

Це рішення протрималося недовго. Через тиждень втрутився суд, наказав місту продовжувати стягувати штрафи з водіїв, що в'їжджають в міський центр. Суд пояснив це тим, що людям необхідно дихати чистим повітрям.

REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі