Поява нового автомобільного підприємства на ринку - велика рідкість, а тим більше успішного. Однак компанії Ілона Маска вдалося не тільки зміцнити свої позиції, але і побудувати мікромонополію. Але успіх може виявитися тимчасовим.
На американському автомобільному ринку ніколи не було монополістів, стверджує колумніст Business Insider Меттью Деборд. У 50-ті найбільшою популярністю серед американців користувалися автомобілі General Motors, але вони становили лише 50% від загального числа проданих машин.
Сьогодні GM залишається лідером з продажу в США, але при цьому контролює лише 20% ринку. Більшість автовиробників впевнені, що в цій галузі поява монополіста в принципі неможливо.
Однак новачкові індустрії - компанії Tesla - вдалося добитися неможливого, вважає Деборд.
Сам факт появи нового гравця в сфері автопрому унікальний. До Tesla останнім новачком галузі стала American Motors, яка виникла в середині 50-х років. Після неї ніхто з підприємців так і не наважувався запустити свій бренд з нуля. Найбільшою подією для місцевого автопрому стала поява на ринку японських марок.
Ілону Маску з Tesla вдалося не тільки закріпитися на ринку, але і завоювати власну нішу, яка поступово набула рис мікромонополіі. Зараз Tesla продає найбільше число електромобілів в люкс-сегменті в США. І поки жодної компанії не вдалося скласти їй конкуренцію.
Більш того, Tesla продала більше 200 тисяч електрокарів і першою в країні досягла ліміту з продажу електромобілів на пільгових умовах.
Однак, як зауважує Деборд, шансів на розширення монополії у Tesla немає. За прогнозами аналітиків, в найближчому майбутньому компанії буде потрібно побудувати більше десятка фабрик, щоб конкурувати з іншими автовиробниками.
На даний момент в її розпорядженні знаходиться лише одне діюче виробництво в США - Gigafactory 1. Другий проект простоює без діла, а третій - найбільша фабрика - вже будується в Китаї.
Втім, як пише автор колонки, більшість підприємств не зацікавлене в конкуренції з Tesla. Багато гігантів автопрому лише виконують вимоги держави, і для них випуск легкових автомобілів на електротязі - це компромісне рішення. Воно дозволяє їм, як і раніше, випускати потужні вантажівки і позашляховики, які приносять основну частку прибутку.
Друга особливість мікромонополіі Tesla - це небажання домінувати на ринку. Глава компанії Ілон Маск неодноразово підкреслював, що його головна місія - це створення умов для переходу на чисту енергію.
Електромобілі - це лише частина стратегії нарівні з акумуляторами, сонячними панелями і електрозаправними станціями.
«Якщо хтось зробить електромобіль краще, ніж у нас, причому настільки краще, що ми не зможемо продавати свої моделі і станемо банкрутами, світу це піде на користь», - заявив Маск в недавньому інтерв'ю.