В Україні фактично немає ринку електромобілів. Торік, за даними AutoConsulting, в нашій країні було продано 39 нових електрокарів. Тобто на покупку авто з електродвигуном зважився навіть не кожен мільйонний українець.
Для порівняння, в США в 2014 році дилери продали 119 710 електромобілів. Це приблизно 3,75 авто на кожні 10 тис населення країни. Українці не хочуть купувати екологічно чисті автоз трьох об’єктивних причин.
1. Висока ціна
Офіційних електромобілів в українських автосалонах майже немає. З усіх найбільших світових автомобільних брендів електрокар можна знайти хіба що в модельному ряду українського дистриб’ютора Mitsubishi. Та й то на сайті імпортер навіть не вказує ціну. Якщо ж уточнювати ціну Mitsubishi i-MiEV індивідуально, то виявиться, що такий автомобіль обійдеться в $ 45 000. У США такий же автомобіль удвічі дешевше – $ 22995. Схожа ситуація і з іншими моделями. Наприклад, Nissan Leaf «сірі» дилери в Україні привезуть за $ 33000. Такий же електрокар в США обійдеться в $ 21 510. Основна причина такої ситуації – податкова політика. США ще в 2008 році прийняли спеціальний закон, згідно з яким держава компенсує частину вартості електромобіля кожному покупцеві.
Наприклад, для автомобілів, ємністю батареї не менше 5 кВтг, компенсація становить $ 417. Плюс $ 417 за кожну кіловат-годину потужності понад 5 кВтг. Максимальний поріг компенсації – $ 5000. Саме таку суму отримає покупець Nissan Leaf в США. Ємність його батареї становить 24 кВтг.
В Україні ситуація протилежна. Вартість електромобілів не те що не компенсують, у машин з електромотором немає навіть ніяких податкових пільг. З них збирають всі платежі нарівні з рештою авто. А вони в Україні чималі, податкові збори з імпортних авто в нашій країні становлять близько 20% їх вартості.
Можливо, скоро ситуація зміниться. У Верховній Раді перше читання пройшли два проекти закону (№1674 і №1912). Якщо депутати їх проголосують остаточно, то електромобілі в Україні звільнять від трьох податків:
ПДВ – 20%;
Імпортного мита – 10%;
Акцизу – 109,129 євро.
2. Інфраструктура
В Україні існує всього близько 40 зарядних станцій для електромобілів на всю країну. Найбільше – 34 станції – в мережі заправок «ОККО». Тобто, знову ж таки, десь одна зарядна станція на мільйон українців. У США, за даними Міністерства енергетики, – 10281 зарядна станція і 26589 точок для підзарядки. Всього 36870 місць, де можна підзарядити автомобіль. Більше однієї точки на кожні 10 000 населення.
3. Дорогі кредити
У США кожен виробник пропонує власну програму покупки електромобіля в розстрочку. Наприклад, у най відомішого виробника преміальних електрокарів в Штатах – компанії Tesla – є програми з US Bank і Wells Fargo. Отримати Tesla Model S можна за 10% вартості автомобіля в якості початкового внеску. Решту суми покупець виплачує в розстрочку без відсотків.
В Україні єдиний банк, у якого є спеціальна кредитна програма для покупки електромобілів, – державний «Ощадбанк». При цьому він пропонує не дуже привабливі умови кредитування. Перший внесок – 25% вартості автомобіля. Тобто, щоб купити Mitsubishi i-MiEV за $ 45000, потрібно викласти відразу не менше $ 11 250. По-друге, процентна ставка такого кредиту – 22,5%. З урахуванням того, що в Україні достатньо автомобілів, які можна взяти під 0%, привабливість кредиту від «Ощадбанку» виглядає вельми сумнівною.