Популярність електромобілів почала швидко зростати. До 2030 року їх частка в глобальних продажах може досягти 30 відсотків. Це - реальна загроза для країн-виробників нафти.
Лише кілька років тому електромобілі вважалися чистою екзотикою. Але ті часи минули. Переорієнтація на електричну тягу стала сьогодні одним з магістральних напрямків розвитку світового автопрому, при цьому, тон задають два найбільші авторинки планети - китайський та американський. Вже в середньостроковій перспективі цей тренд може призвести до відчутного зниження попиту на бензин і дизельне паливо. Тому він представляє реальну загрозу для нафтовидобувних країн.
Цілком можливо, що переломним став саме минулий 2015 рік. У будь-якому разі, в Китаї число проданих електромобілів і гібридів (мають як електромотор, так і двигун внутрішнього згоряння) зросла більш ніж у три рази - з 59 000 в 2014 році до 189 000. У результаті КНР стала головним ринком збуту для електромобілів, обігнавши США. Там продажі склали 115 000, знизившись зі 120000 роком раніше.
Європейські країни за кількісними показниками поки істотно відстають, хоча й демонструють досить високі темпи зростання. У Великобританії обсяги продажів зросли за рік з 16 500 до 28 000, у Франції - з 16 000 до 27 000, у Норвегії - з 20 000 до 25 000. Німеччина, найбільший автомобільний ринок Європи, займає в цьому списку лише шосте місце: збут електромобілів виріс тут з 13000 в 2014 році до 23500 у минулому.
Ці дані наводить відомий німецький автоексперт Штефан Брацель (Stefan Bratzel), що очолює Центр автомобільного менеджменту (CAM) в Бергіш-Гладбахе. В опублікованому в кінці січня дослідженні світового ринку електромобілів, професор приходить до висновку, що вибухове зростання продажів у Китаї є "результатом поєднання фіскальних і адміністративних інструментів з великою пропозицією з боку виробників".
Так, у великих китайських містах через вкрай забрудненого повітря обмежена реєстрація автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння. Тому для багатьох покупців електромобілі стають "цікавою альтернативою", тим більше що держава надає ще й фінансові пільги, зазначає професор Брацель. До того ж у автоаматорів є широкий вибір різних моделей, причому, головним чином місцевого, китайського виробництва.
Лідерами продажу (понад 50000 одиниць) стали гібриди Qin і Tang, що випускаються автобудівником BYD з Шеньчженя, який за підсумками 2015 оголосив себе найбільшим у світі виробником електромобілів. Понад 20000 електрокарів Kandi EV продала компанія Geely з Ханчжоу. Найбільш успішною зарубіжної моделлю стала американська Tesla S (4,5 тисячі), яка зайняла лише 15 місце в списку найпопулярніших у Китаї електромобілів.
Штефан Брацель розглядає в своєму дослідженні два сценарії розвитку світового ринку легкових електромобілів у найближчих 15 років. Згідно оптимістичним сценарієм, їх частка в загальному обсязі продажів, що склала торік 1,7 відсотка, досягне в 2020 році 5 відсотків, в 2025-му - 15 відсотків і у 2030 році - 30 відсотків. При цьому професор виходить з того, що збут нових автомобілів вийде в 2030 році на рівень 100000000 одиниць (у 2015 році було 76 млн). Песимістичний сценарій передбачає частки в 2,5 відсотка через п'ять років і в 15 відсотків до кінця розглянутого терміну. У будь-якому випадку, це означає, що попит на бензин або помітно знизиться, або буде рости куди повільніше, ніж раніше.
Приклад Норвегії показує, що при активному державному стимулюванні попит на автомобілі з електричними або гібридними двигунами може розвиватися дуже швидко. Торік частка електромобілів в загальному обсязі продажів легкових машин досягла в цієї нафтовидобувної країні рекордні у всьому світі 17,1 відсотка. У 2014 році даний показник складав ще 12,5 відсотка. На відміну від китайців, норвежці набували моделі західних виробників: Volkswagen e-Golf, Tesla S, Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe.
У той же час частку електромобілів в продажах на німецькому ринку, що склала в 2015 році 0,7 відсотка, професор Брацель назвав "разочаровуюче низькою". Глава Центру автомобільного менеджменту вважає, що уряд Німеччини і автовиробники повинні терміново узгодити і почати реалізувати спільну програму щодо стимулювання розвитку німецького ринку електромобілів, при цьому ключовим завданням він вважає налагодження в Німеччині виробництва акумуляторів.
"Якщо не будуть вжиті великомасштабні контрзаходи, Німеччина відстане в області електромобільності. Це завдасть великої шкоди німецькому автомобілебудуванню", - попереджає Штефан Брацель.