Мерседес може стати третім серйозним гравцем на ринку електромобілів в світі - після американської Тесли і німецької БМВ. Керівництво компанії планує запустити новий підрозділ під інший, ніж Мерседес, маркою, яка б спеціалізувалася виключно на виробництві електромобілів. У планах створення двох моделей електроджипів, двох моделей електроседанів і однієї моделі електрогрузовика, а також йшлося про те, щоб всі моделі Смарта - малого міського автомобіля - зробити в електричній версії.
Раніше керівництво Мерседеса вважало електромобілі все ще сирою технологією, нездатною стати комерційно привабливою для масового сегмента ринку зважаючи на складність зарядки машин, короткого радіусу їзди і високу вартість. Теслу вони вважали суто нішевою компанією, а коли найближчий конкурент БМВ зайнявся електромобілями, порахували це помилкою. Однак тепер, схоже, все змінилося. БМВ, незадоволене фінансовими результатами свого електричного підрозділу, відклало на 5 років запуск цілого ряду нових моделей, в той час як Мерседес навпаки - побажав увійти в цей сегмент ринку найрішучішим чином і в самий найближчий час. Запуск нових моделей планується до кінця цього десятиліття.
Дебати щодо майбутнього розвитку автомобілебудування, бути йому електричним чи ні, ведуться вже не перший рік. Уряди деяких розвинених країн роблять все можливе, щоб підштовхнути провідних автовиробників почати масовий випуск електромобілів, але поки великих успіхів в цьому не досягли. Виною всьому економіка. ЇЇ у виробництві електромобілів поки немає. Це занадто нішевий, незручний і дорогий продукт, а тому масовим попитом поки не користується. Основна перевага електромобіля - його економічність, адже його не треба заправляти бензином - в дійсності, не настільки велика, як багато хто думає. Електромобіль треба заправляти електрикою, яка також коштує грошей. Якщо ми говоримо про два найбільші автомобільні ринки світу - США і Німеччини, - то вартість їзди на електромобілі, в порівнянні з аналогічною машиною на бензині, буде всього лише в два, може, в два з половиною рази нижче при сьогоднішньому рівні цін на паливо. Досягти того ж фінансового ефекту можна, якщо просто перевести машину на стиснений газ, що буде коштувати всього кілька сот доларів. Електромобіль обійдеться значно дорожче звичайної машини, і відбити більш високу ціну за рахунок економії на бензині в процесі експлуатації навряд чи вдасться. Для цього необхідно буде наїздити півмільйона кілометрів, про що більшість автовласників навіть і не думають. Скільки ви бачили легкових автомобілів на ходу з півмільйонним показаннями спідометра?
Незручностей ж, пов'язаних з володінням електромобілем, менше не стає. Їздити на ньому далеко - неможливо. Це не машина, скоріше, іграшка, яку треба постійно доглядати, - в сенсі, заряджати. Якщо у вас весь час вимикається в найпотрібніший момент мобільний телефон, тому як ви забули його зарядити, і ви чортихаєтесь на свою забудькуватість, повірте, велика залізна машина - не мобільний телефон. Тримати заряд в електромобілі на потрібному рівні буде складніше, ніж в телефоні. Попросити де-небудь в магазині або в офісі поставити вашу машину підзарядитися не вийде. Ваше життя доведеться підлаштувати під енергетичні біоритми вашого нового електричного чотириколісного друга. Якщо перші місяці це здається вам цікавим і захоплюючим заняттям, то потім, з високим ступенем ймовірності, набридне, причому сильно. А якщо ви людина зайнята і машина вам потрібна, щоб вирішувати всі наявні проблеми або просто встигнути на роботу, то електромобіль - точно не ваш вибір. Автор цих рядків колись не розрахував заряд електромопеда, після чого проклинав це досягнення техніки останніми словами, крутячи моторошно тугі педалі майже десять кілометрів.
Самою ємною ілюстрацією того, наскільки людству сьогодні потрібен електромобіль, є фінансова історія піонера світового електромобілебудування - компанії Тесла. Створене 13 років тому підприємство, ще жодного разу не показало річного прибутку. Перший раз вона розкрила квартальний прибуток тільки в 2013 році, але закінчити рік з прибутком - про це не може бути навіть і мови. Тринадцять років з дня заснування компанія працює в збиток. За останніми даними вона втрачає 4 000 доларів на кожній машині, яка сходить з її конвеєра. Нагромаджені збитки величезні. Однак підприємливий Елон Маск розповідає захопленій публіці нові фантастичні історії про електричне майбутнє людства, після чого виходить в черговий раз на фінансові ринки, щоб взяти ще в борг або продати по божевільній ціні акції його божевільного підприємства. Тринадцять років минуло, але Тесла так і не змогла заробити жодної копійки, тому як її машини купує занадто обмежена кількість людей. Електромобілі стали, скоріше, даниною моді, ніж реальним засобом пересування, і навіть мода ця вже під кінець, тому як машини дуже незручні.
Деякий час назад в газеті New York Times з'явилася стаття про те, як живуть електромобілісти в Каліфорнії, де такі машини стали самими в Америці поширеними. Тут сильно постаралися місцева влада - самі екологічно налаштовані в країні. На покупку електромобіля тут виділяють істотну знижку в 7 500 доларів, а по місту будують зарядні станції, де електромобілисти можуть заряджатися безкоштовно. Один з героїв статті, чортихаючись, розповідає, як він залишив свою машину заряджатися на чотири години і пішов на роботу. В цей час хтось інший витягнув зарядний шланг з його Тесли і вставив в свою Теслу. Коли він повернувся, машина була ледве-ледве на ходу. Йому довелося сидіти ще майже годину і її дозаряджати. І таке трапляється мало не щодня. Зарядних станцій катастрофічно не вистачає, і це за умови, що електромобілів ще зовсім трохи. Питання із зарядними станціями полягає не тільки в їх вартості або, скажімо, в тому, що їм потрібно місце там, де його практично немає - в діловому центрі міста. Питання стоїть куди більше.
Якщо електромобілі дійсно стануть використовуватися в серйозній кількості, то доведеться перебудовувати всю електроенергетику країни - подвоювати кількість електростанцій, будувати нові лінії електропередач, підстанції і т.д. Йдеться про інвестиції, яких немає навіть у найбагатших країн світу. Подвоїти свою електроенергетику може і можна, але на це піде років так 30, може 40, і коштувати це буде чверть ВВП країни. Природно, ніхто в найближчому майбутньому, у всякому разі поки, цим займатися не буде. Саме тому автомобільні компанії, яких у людства налічується кілька сотень, нікуди серйозно не рвуться. Ті три автовиробника, що сьогодні вирішили серйозно займатися проектом електрокара - Тесла, БМВ, Мерседес, - працюють в люксовому сегменті. Іншими словами, поки електромобіль - модна іграшка для багатих, ніж робоча конячка для народу.