Які автомобілі вироблялися в Україні за 28 років
Які автомобілі вироблялися в Україні за 28 років

Автозаводи і моделі автомобілів, які виготовляли за час незалежності України.

В епоху своєї політичної і економічної самостійності України увійшла з потужною навіть по закордонних мірками автомобільною промисловістю. Але і радянської спадщини для зростаючого авторинку виявилося мало, на початку ХХІ століття в країні виросли нові автозаводи - в першу чергу складальні, але від того не менш масштабні: 400 тисяч автомобілів власного виробництва на рік - це вам не жарти, а почесне членство в двадцятці провідних автомобільних держав світу.

Єдиний в Україні автозавод повного циклу і флагман українського автопрому в пікові для себе роки (2007 - 2008) виробляв близько 250 - 280 тис. Автомобілів в рік. Модельний ряд змінювався в міру зростання добробуту населення: народні "Таврія Нова" зі "Славутою", загадкова невдаха "Дана", всюдисущий Lanos, яскрава і недовговічна Forza, кілька швидко забувшихся Chery і Vida в трьох кузовах на додачу. У передкризові роки (2004 - 2008) на ЗАЗі дрібновузловим методом - і по кілька десятків тисяч на рік! - збирали ВАЗ-2109/21099 і Opel Astra G. Запорожці навіть варили і фарбували кузова, причому виробництво було сертифіковане самим General Motors! На одному із заводів ЗАЗу крупновузловим методом збирали навіть "Мерседеси", але справжньою "вічної" моделлю виявився Lanos, який під різними іменами і брендами випускався в Запоріжжі та Іллічівську з 1998 по кінець 2017 го: Daewoo Lanos, Daewoo Sens, ZAZ Lanos, Chevrolet Lanos, Chevrolet Chance ... Крім того, в Запоріжжі випускали автобуси i-Van та вантажівки.

Найбільший в Європі виробник вантажівок, мабуть, самий плідний на власні моделі в нашому автопромі: більше трьох десятків базових моделей, не рахуючи варіантів з двигунами різних екологічних класів. У минулому коником виробничої програми заводу були самоскиди КрАЗ, але в період Незалежності їх істотно потіснили повнопривідні моделі, в першу чергу армійського призначення (в тому числі на експорт). Двох-, трьох- і чотиривісні вантажівки самого різного призначення, від комунальних завдань до перевезення тактичних ракет випускалися накладом до 25 000 машин в рік.

У 1996 - 2000 рр. на заводі спільно з італійцями випускали розвозять фургони Iveco TurboDaily і 16-місні мікроавтобуси на їх базі. Причому ступінь локалізації виробництва була досить високою, в Кременчуці варили і фарбували навіть кабіни, українською була і коробка передач.

КрАСЗ Кременчуцький автоскладальний завод

Відносно невелика підприємство займалося великовузлового складанням найрізноманітніших автомобілів. Починали в 1995 р зі збірки "Газелей", потім були "Волги" ГАЗ-3102 і -3110, мікроавтобуси "Газель", утилітарні позашляховики УАЗ. У тому числі кілька тисяч забарвлених в пісочний колір "УАЗик" пішло на експорт, в армію Іраку. На окремому конвеєрі збирали ВАЗи: класичні "четвірки", "п'ятірки" і "сімки", а також цілячи добірка моделей "десятого" сімейства. Пізніше легковика стали більш сучасними, тут почали збірку китайських Geely декількох моделей: CK-2, MK, MK-2 і МК Сross, Emgrand 7, а також EC7, Emgrand x7 і Emgrand 8. Знаючі люди говорили, що "китайці" кременчуцької збірки були більш якісними, ніж ранні "оригінальні" машини з Піднебесної. Ще одна китайська марка, Great Wall, довірила кременчужанам збірку невеликих серій своїх рамних позашляховиків Hover, Safe і пікапа Wingle.

Окрема сторінка в історії КрАСЗ - корейські позашляховики SsangYong. В деякі періоди всі моделі марки, які продавалися в Україні, мали кременчуцьке походження: незламні рамні Rexton, Kyron, Actyon і суперпопулярний кросовер SsangYong Korando. Втім, після того, як великовузлове складання виявилася невигідною, завод збанкрутував.

"Єврокар"
Підприємство в Закарпатському селі Соломоново стоїть осібно не тільки в сенсі географії. Цей завод, мабуть, має відношення до найбільшого числа моделей іномарок (моделей) серед всіх інших. Ніяке інше українське автопідприємство не має настільки тісні і масштабні контактів з іноземними виробниками - навіть залізнична лінія, що йде до заводу від словацького кордону, вузька, європейського стандарту. З 2002 року практично всі автомобілі Skoda, що продаються в Україні, вийшли його з конвеєра. У тому числі такі складні моделі, як Octavia 4х4 і Skoda Octavia Scout.

Крім того, в різні періоди на "Єврокарі" збирали легкові Volkswagen (з 2003 р), Audi (з 2004 року) і Seat - Leon.

REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

Дивитися далі