«Електрифікація»: Чи зможуть електромобілі завоювати світ
«Електрифікація»: Чи зможуть електромобілі завоювати світ

Електромобілі поступово перетворюються з екзотики в звичайний вид транспорту, яким у великих мегаполісах вже нікого не здивуєш.

А такі назви як Tesla Model S або Nissan Leaf і зовсім стали загально відомими. Популярність автомобілів, що працюють на електроенергії можна пояснити дуже просто: вони порівняно недорогі в експлуатації (10-15 грн на 100 км пробігу на електриці проти 200-250 грн на класичному паливі - відчутна різниця), екологічно чисті, і, врешті-решт, - це модно. Адже приємно відчувати свою причетність до інновацій, хіба ні? Однак питання, коли електромобілі завоюють світ, і чи зможуть витіснити транспорт на ДВС, все ще залишається відкритим. І ось чому.

Світ на вухах

Роком «світанку» електромобілів вважається 2012-й. Саме тоді, за різними оцінками, стався стрибок і було продано близько 110 тис електрокарів. Крім того, в цьому ж році на ринок вийшло цілих 15 моделей електромобілів. В тому числі, почалися масові продажі Nissan Leaf, який і до цього дня вважається найпопулярнішим авто з електричним двигуном. У 2013 році у всьому світі було продано вже 240 тис електромобілів, в 2014 році - 317 тис, а в 2015 році - 549 тис авто. При цьому найактивніше купують електрокари в Європі, Китаї та США. Саме там живуть найбільш свідомі і дбайливі автовласники.

Наздогнати і перегнати

Україна, звичайно, ще значно відстає від інших країн. Але і у нас теж є чим похвалитися. Найбільший вибух продажів, як і в усьому світі, стався в минулому році. Так, якщо в 2014 році по дорогах нашої країни їздило всього лише 115 електрокарів (це офіційна статистика МВС), то за 2015 рік у полку автовласників прибуло цілих 453 електромобіля. В цілому, це зростання на 393%! Як і в інших країнах, найбільш популярними в Україні є Nissan Leaf, слідом за ним - Tesla, Ford і Citroen. Причому, експерти вважають, що за 2016 рік у нашій країні буде продано ще 1000 електрокарів.

Райдужні прогнози

Про те, чи зможуть електромобілі стати основним видом транспорту, сперечаються вже давно. Наприклад, у нещодавно оприлюдненій доповіді Міжнародного енергетичного агентства (International Energy Agency) говориться, що до кінця 2016 року на планеті буде налічуватися 1,26 млн електромобілів, а до 2020 року їх кількість зросте до 20 млн штук. Однак, якщо врахувати, що в цілому світовий автопарк ще в 2011 році перевалив позначку в 1 млрд транспортних засобів, а до 2035 року він збільшиться до 1,7 млрд авто, електрокари в найближчі 20-30 років все одно будуть залишатися в меншості.

Нафтовики проти

Однією з головних перешкод на шляху до панування електромобілів є відсутність розвиненої інфраструктури, а саме зарядних станцій і спеціалізованих автосервісів. І якщо в Західній Європі і США справа з «електро-АЗС» дещо ліпша, то в Україні ними покриті (і то, не повністю) хіба що ключові магістралі. Наприклад, в напрямку Львова, Одеси та Харкова.

Не менша проблема - тиск з боку нафтовидобувних корпорацій і виробників авто з ДВС, для бізнесу яких електрокари представляють реальну загрозу. У США на початку цього року навіть була організована група, яка має намір протидіяти субсидуванню виробників електромобілів і лобіювати традиційні види палива. На чолі цього руху - компанія Koch Industries, яка є одним з найбільших енергетичних конгломератів в штатах, і буде на «антипропаганду» щороку виділяти близько 10 млн дол.

Не все так гладко

Втім, у електромобілів є і чисто споживчі недоліки. По-перше, висока собівартість виробництва, і, як наслідок, висока роздрібна ціна. За деякими оцінками, щоб зрівняти ціну електрокарів і авто на ДВС, знадобиться ще не менше 10-15 років. По-друге, акумулятор в електромобілях аж ніяк не вічний. Залежно від моделі, термін його служби може коливатися від 7 до 10 років. При цьому заміна коштує чималих грошей, досягаючи 20-30% вартості самого автомобіля. По-третє, далеко не всі хочуть нишпорити в пошуках вільної розетки і зарядити мій електромобіль кожні 150-200 км, а також переживати за те, що в разі розряду батареї десь в дорозі, авто перетвориться на мертву купу металу, яку без евакуатора з місця не зрушиш.

Так що, прогрес і технологічна революція це, звичайно, добре. Але на те, щоб відвоювати «місце під сонцем» і справді потіснити побратимів на традиційному паливі, електромобілям явно буде потрібно ще не один десяток років.

REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

Дивитися далі