Чому в Україні багато бажаючих купити електрокар, але ще більше - від нього позбутися
Чому в Україні багато бажаючих купити електрокар, але ще більше - від нього позбутися

В Україні вже який рік поспіль говорять про бум електрокарів. І, судячи з даних статистики, тенденція набирає обертів.

За даними «Укравтопрому», за десять місяців цього року наші громадяни купили і поставили на облік більше 6,2 тисяч таких авто. З них близько 5,8 тисяч - легкових і майже 500 - комерційних. «У порівнянні з минулим роком попит на легкові електрокари виріс на 37%, а на комерційні - майже вдвічі», - констатують в «Укравтопромі».

Втім, за словами керівника компанії Autoconsulting Олега Омельницького, поки вражає хіба що динаміка цього ринку. «Сам« електричний автопарк »порівняно невеликий, а сегмент електрокарів займає менше 1% на авторинку», - говорить він.

І це не дивлячись на «запрошення умови» для водіїв. В Україні електрокари звільнені від всіх податків, включаючи ПДВ, тому їх вартість порівняно невисока. Тобто, очевидно, є причини, за якими українці не поспішають міняти звичну машину з двигуном внутрішнього згоряння на електричну.

«Мінфін» розбирався, чи вигідно зараз купувати електрокари, і які можуть бути сюрпризи з їх експлуатацією.

Електричний експеримент
За даними «Укравтопрому», поки в нашій країні продаються, в основному, електрокари з пробігом. Частка автомобільного секонд-хенду в сегменті комерційних електромобілів взагалі досягає 96%. Причому, є явні фаворити - Renault Kangoo Z. E. (їх за 10 місяців купили 420 штук) і Nissan e-NV200 - 21 шт. (21 авто).

Схожа ситуація в сегменті легкових електрокарів. З майже 5,8 тисячі куплених в цьому році авто, нових - менше 500. Решта - з пробігом.

Половина з б / у електромобілів - одна модель - Nissan Leaf. Таких авто українці придбали майже 3 тисячі. На другому місці з великим відривом - Tesla Model S (менш 500 штук). У п'ятірку найпопулярніших електрокарів в цьому році потрапили також BMW i3 (297 штук), Volkswagen е-Golf (279 штук), Fiat 500е (253 штуки), - відзвітували в «Укравтопромі».

Попит багато в чому визначається пропозицією і ціною. Найбільш ходові Nissan Leaf масово везуть в Україну з США і Європи. І коштують вони порівняно недорого. Наприклад, модель 2014 року випуску можна купити за $ 10-11 тисяч. Новішу - 2018 року випуску і без пробігу - за $ 26-28 тисяч.

В Україні немає податків на електрокари, плюс скасували всі збори, починаючи від акцизу і ввізного мита (на інші машини вона становить 10%) і закінчуючи ПДВ, а це ще 20%. Тобто формально держава за рахунок податків надало водіям «знижку» в 30%.

Керівник електромобільного напрямки Renault в Україні Олександр Митник називає два головних плюса електрокарів. «Екологічність - при їзді немає вихлопів, і економічність - мінімальні витрати на обслуговування авто завдяки простій конструкції двигуна, коробки передач. До того ж, вартість зарядки нижче вартості заправки палива », - говорить він.

Проте, далеко не кожен водій готовий пересісти на автокар. А багато, вже спробувавши електротягу, згодом знову пересідають на традиційні машини з двигуном внутрішнього згоряння. Наприклад, на майданчику Auto Ria тільки автомобілів Nissan Leaf виставлено на вторинний перепродаж майже 1,2 тисячі штук. Є пропозиції з великими знижками. Наприклад, модель 2015 роки реально знайти за $ 8-9 тисяч.

Бракує заряду
На думку Олега Хмельницького, головне, що змушує українців тричі задуматися про покупку електрокара - нерозвинена інфраструктура з обслуговування таких авто. Зокрема, в Україні поки що занадто мало зарядних станцій.

Є офіційна статистика, за якою на кожні 7 електрокарів у нас припадає одна зарядка. Але в ній враховані всі зарядні станції, а не тільки громадські. «В Україні ж чимало станцій з так званим обмеженим доступом - при бізнес-центрах, автопарках і ін. Вони доступні переважно співробітникам цих структур, а не всім бажаючим. Крім того, в загальну цифру порахували зарядні станції будь-якої потужності, аж до розеток на 220 Вт. Потужних зарядок у нас як і раніше не так багато. І це справжня проблема для власників нових електрокарів. Наприклад, деякі моделі Mercedes, Yaguar і ін. Вимагають сучасних потужних зарядок на 50 кВт. Їх, звичайно, можна заряджати і на більш слабких пристроях, але для цього знадобиться кілька діб. Погодьтеся, це не дуже зручно для водія », - іронізує Омельницький.

За даними керівника мережі зарядних станцій YASNO E-mobility Ігоря Ковальова, в Україні на сьогоднішній день працює 2 тисячі зарядних станцій. Але 95% з них - «повільні» станції змінного струму (АС). «Зарядка на них обчислюється годинами. Більшість станцій розташовані у великих містах. Дефіцит потужності електромереж на трасах і невисокий попит з боку власників електрокарів ускладнюють розвиток інфраструктури між великими містами », - пояснив він.

Проблема з зарядкою - це обмеження мобільності. Іншими словами, власник авто ніколи не може бути повністю впевненим, що в потрібний момент зможе підзарядити батарею, особливо якщо виїжджає за межі мегаполісу.

Тому, за словами Омельницького, купують електрокари, перш за все, жителі приватних будинків, де можна обладнати «зарядку у дворі», або ті, у кого станції є в безпосередній близькості від будинку або роботи.

Втім, за словами Ковальова, це і світовий тренд: 90% власників електрокарів заряджаються в будинку.

«Мінфін» поспілкувався з власником електрокара Дмитром, який живе в приватному будинку під Києвом. За його словами, зарядку він обладнав в будинку, але для цього довелося потурбуватися про додаткову електричноу потужність - до 5 кВт і встановити зарядний пристрій. Все разом обійшлося близько $ 3 тисяч. Але зате тепер він заряджає свій електрокар біля будинку. «Просто підключаю авто до розетки ввечері, а вранці - повна батарея. Її заряд за нічним тарифом обходиться до 10 гривень, дуже зручно і економно », - говорить він. Але визнає, що, плануючи подорожі за місто, він перш за все звіряється з картою електричних зарядок. І деякі напрямки для нього - закриті. Особливо це стосується «глибинки» - територій далеко від національних трас.

Виходить замкнуте коло. За словами Ігоря Ковальова, все ще не вирішене питання, що має бути спочатку: зарядна інфраструктура або великий парк електрокарів. «Автодилери чекають станції, а гравці ринку зарядних станцій - електромобілі», - пояснює він.

За його словами, поки інвестиції в зарядну інфраструктуру перевищують доходи в рази. «Наша мережа нараховує 23 швидких зарядних станції потужністю 50 кВт в Києві (11), і на трасах в напрямку Одеси, Львова, Полтави. Зарядити на них батарею авто можна за 20-40 хвилин до 80%, в залежності від марки та моделі. Інвестиції в мережу склали 30 млн грн. По завершенні будівництва автобану до Дніпра ми плануємо встановити швидку зарядку і там. Ми почали пропонувати клієнтам установку зарядних станцій потужністю від 5 до 22 кВт для будинку, офісу », - розповів експерт.

Скільки коштує «підзарядитися»
Ігор Ковальов дає наступну розбивку по вартості зарядки електрокарів.

Зарядка батареї Hyundai Ioniq на 28 кВт ∙ год для 200 км пробігу може коштувати:

  • будинки при наявності двотарифного лічильника і зарядці вночі - близько 24 грн (за часом займе близько 4,5 години)
  • будинки без двотарифного лічильника - близько 50 грн
  • на роботі за тарифом для юридичних осіб - близько 70 грн
  • зарядка на швидкій зарядній станції займе близько 40 хвилин і буде коштувати 252 грн.

«Зарядка на швидких станціях вже не так дешева, як прийнято вважати. В принципі, за ціною вона порівняна з заправкою авто газом », - говорить Омельницький. Але з газовими заправками в Україні проблем немає. Крім того, завжди можна перейти на бензин. Тобто в цьому випадку у електрокарів залишається тільки одна перевага - екологічність. Але ідейних борців за чисте довкілля, готових заради цього пересісти із звичайного авто в електрокар, в Україні поки що не так багато.

Держава до стимулювання таких водіїв поки теж не готова. Наприклад, в Німеччині покупка електрокарів окремо субсидується - власник отримує до 5-6 тисяч євро «премії». У нас схожих програм поки немає. За словами Омельницького, це ставить під питання подальший бум на ринку електрокарів.

Акумулятор з сюрпризом
З електрокарами є й інші проблеми. Це, перш за все - сервіс і акумулятори. Оскільки електричний транспорт для нашої країни поки в дивину, розгалуженої мережі автосервісу немає. Нове авто можна обслужити на офіційному сервісі. За словами Омельницького, це буде дешевше, ніж у випадку з машиною з двигуном внутрішнього згоряння.

А ось з б / у - доведеться побігати. Якщо звичайне авто реально відремонтувати недорого «в гаражі», то за електричні авто наші майстри беруться нечасто і вимагають оплати за підвищеним тарифом.

Неприємним сюрпризом для водія може виявитися і акумулятор. Термін його служби складає в середньому 7-10 років, тобто власники нових авто можуть роками їздити, особливо не турбуючись.

Інша справа б / у електрокари. Продавці авто з пробігом не дають гарантій на акумулятор. Також рідко можна отримати інформацію, коли його доведеться міняти: це залежить не тільки від часу експлуатації, але ще і від кількості і режиму зарядів. Тому не виключено, що вже через пару років їзди на б / у електрокарі батарею доведеться міняти, а це - чи не половина вартості авто.

У Європі та США проблему з акумуляторами вирішують просто - там електромобілі продаються без них, а батареї можна окремо взяти в оренду і, коли прийде час, поміняти на нову. Але в Україні такого сервісу поки немає.

Олександр Митник розповів, що вони спеціально готували персонал для роботи з обслуговування електрокарів. Крім того, кілька разів перевіряли зарядну інфраструктуру по країні. Наприклад, у 2017 році рейд показав, що громадська інфраструктура в Україні відповідає європейській на 80%, а в 2018 році цифра зросла вже до 85%. Тобто поступово умови для власників електрокарів поліпшуються. Але паралельно зростає і вартість таких авто.

Вартість електрокара і авто з двигунами внутрішнього згоряння вирівнюється через те, що вводяться нові стандарти екологічності (Євро-6). Крім того, електрокари стають більш комфортними. «За останні п'ять років вони, наприклад, істотно додали в запасі ходу. Наприклад, Рено Зої в 2012 році проїжджала на одному заряді тільки 150 км, зараз - 300 км, а з 2020 року запас ходу виросте до 380 км », - говорить експерт.

Втім, якщо і самі електромобілі, і їх зарядка подорожчають, то не факт, що для українців ці аргументи будуть переконливими.

REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі