Член Федерації автопрому завод Єврокар за створення привабливого інвестиційного середовища в країні
Член Федерації автопрому завод Єврокар за створення привабливого інвестиційного середовища в країні

Більше десяти років завод "Єврокар" на Закарпатті випускає зібрані руками українців автомобілі з модельного ряду Volkswagen Group

Створення в 2001 році на Закарпатті вільної економічної зони привернуло в регіон безліч міжнародних компаній. На території області розмістили свої підприємства Jabil (виробництво автомобільної електроніки), Yazaki (комплектуючі для автомобілів), "Точприлад" (електронні компоненти), Flextronics (електроніка за контрактом). Від виробників електроніки вирішили не відставати і представники машинобудування, і в селі Соломоново біля Ужгорода, на відстані всього в кілька кілометрів від кордону з Угорщиною і Словаччиною був відкритий завод компанії "Єврокар" — українського виробника чеських автомобілів Skoda. "Для інвесторів тоді був дуже високий рівень пільг і преференцій, — згадує Олена Чепіжко, що відповідає в компанії "Єврокар" за стратегічний розвиток. — Завдяки цьому в регіоні з'явилося кілька тисяч нових робочих місць". Крім податкових пільг, Соломонове привернуло "Єврокар" і вигідним географічним розташуванням. Логістика компанії продумана з прицілом на здійснення поставок на ринки СНД, так і Євросоюзу. Так, завод має добре розвинені автомобільні і залізничні канали (протяжність залізничного полотна від заводу до залізничної станції Чоп — 2 км, угорської станції Захонь — 6 км, словацької Чієрна-над-Тисоу — 8 км). Крім того, він пов'язаний з великою транс'європейської автомагістраллю M6/E50, яка є однією з основних доріг, що з'єднують Київ і кордони ЄС.

Постійна модернізація

За минулий з моменту технічного запуску заводу в 2001 році загальний обсяг інвестицій в проект склав $250 млн. За 14 років підприємство пройшло кілька етапів модернізації. Так, в 2006 році була відкрита друга частина проекту з виробництва автомобілів — дрібновузлове виробництво, при якому монтаж автомобілів здійснюється на конвеєрній лінії з використанням технологічного процесу, аналогічного SkodaAutoa.s. У 2011 році запущено зварювальне і фарбувальне виробництво, в якому використовуються роботокомплексы, система varioshuttle і високотехнологічні геометричні станції (у зв'язку з падінням ринку ці потужності "Єврокар" поки законсервував). Ще на початку діяльності підприємства персонал, зайнятий безпосередньо на виробництві автомобілів, пройшов спеціальне навчання в Чехії на підприємствах ŠKODAAutoa.s. тривалістю 1,5-2 місяці. "При будь-якій зміні модельного ряду, типу двигуна або процесів наші люди вирушають на навчання", — розповідає Олена Чепіжко. А п'ять років тому на заводі було створено власне навчально-методичний підрозділ з підготовки кадрів. "Багато колишніх співробітників "Єврокару" працюють на виробництвах в Угорщині, Словаччині та Чехії. Але це не предмет для гордості. Набагато правильніше було б для України експортувати автомобілі, а не кваліфіковану робочу силу", — з гіркотою говорить представник компанії. Використання високотехнологічного підходу до виробництва та кваліфікований персонал дозволили заводу "Єврокар" пройти в 2003 році сертифікацію на відповідність міжнародному стандарту ISO 9001: 2000. А в 2009 році до нього додався сертифікат відповідності міжнародному стандарту OHSAS 18001: 2007. За 2007-2014 рік компанія виробила трохи більше 148 тис. легкових автомобілів, з них 89% припало на моделі Skoda. Крім чеських автомобілів, до початку 2009 року способом часткового складання (SKD) завод в Соломонове випускав Volkswagen і Seat, у 2004-2005 році — Audi. Це було доцільно через схожість платформ. Так, на платформі Octavia А5 можна було випускати близько 8 автомобілів інших брендів (у т. ч. Skoda, Volkswagen, SEAT). Таким чином, до 2009 року (коли обвалився автомобільний ринок) завод фактично працював в режимі контрактної збірки автомобілів для імпортерів — вони розміщували на "Єврокар" замовлення на виробництво автомобілів того чи іншого бренду, а вже продажами займалися самостійно.

На сьогоднішній день "Єврокар" займається виробництвом автомобілів Skoda та їх продажами на українському ринку. У 2013-2015 роках підприємство налагодило виробництво нового модельного ряду чеського бренду. Так, у 2014 році компанія запустила виробництво нових моделей SkodaRapidі Spaceback, а також нового покоління Octavia А7, яка змінила бестселер українського ринку Octavia А5. У поточному році почався випуск нового покоління Fabia і Superb. Таким чином, станом на осінь 2015 року українське підприємство виробляє всю модельну лінійку Skoda (крім моделі Sitigo) з мінімальним відривом у часі від запуску виробництва на заводі автовиробника Skoda в Млада-Болеславі (Чехія). На жаль, ступінь локалізації виробництва "Єврокару" задоволена низька, всього 17-20% — переважно це витратні матеріали (різні рідини, бензин, іноді шини). Участь українських виробників у виробництві автомобілів Skoda могло б бути і більше, але для цього вітчизняним підприємствам необхідно пройти сертифікацію VolkswagenGroup. "Єврокар" жорстко обмежений корпоративною політикою — завод може закуповувати комплектуючі тільки у сертифікованих постачальників", — пояснює Олена Чепіжко.

Врятувати ринок

Сьогодні "Єврокар" повністю закриває потреби українського ринку в автомобілях Skoda, хоча його потужності дозволяють працювати і на експорт, випускаючи до 100 тисяч автомобілів в рік, а обладнання заводу пристосоване для виробництва майже всіх легкових автомобілів класів А-Е. Зараз завод в Соломонове способом великовузлового складання випускає по 100-150 автомобілів в місяць (причому в деякі місяці ужгородське підприємство було єдиним, яке виробляло легкові авто). За січень-жовтень поточного року з конвеєра "Єврокар" зійшла 1 тисяча автомобілів (всі автопідприємства України випустили у січні-жовтні 2015 року 5189 авто, що в 5,3 рази менше в порівнянні з тим же періодом 2014 року). "Це катастрофічно мало", — зазначила Олена Чепіжко. За її словами, ще два роки тому — в 2013-му — завод випустив 11 тис. машин. Стагнація ринку сильно відбилася на фінансових результатах роботи "Єврокару". Дохід компанії в 2014 році впав на 40,3% і склав 955 млн грн. У минулому році компанія отримала збиток 362 млн грн, тоді як ще в 2013 році її прибуток склав 14 млн грн. Щоб переломити ситуацію, збільшити рівень локалізації виробництва автомобілів з подальшою перспективою розвитку експорту, запевняють у "Єврокарі", потрібно домогтися сталості правил гри на вітчизняному ринку. Технічні можливості для збільшення виробництва і виходу на зарубіжні ринки у компанії є. "Ну не може Податковий кодекс змінюватися 43 раз за два роки, — обурюється Олена Чепіжко. — Як можна пояснити постійні зміни регуляторного середовища партнеру-європейцеві, наприклад німцю? Шанси знайти розуміння подібних змін зовнішнього партнера невеликі, якщо не сказати зведені до нуля". Великі надії "Єврокар" покладає на зміну законодавства, зокрема на зареєстрований у Верховній Раді законопроект про індустріальні парки, який, зокрема, передбачає обнулення мит (зараз від 3-5%) та ПДВ на ввезення устаткування для створення нових виробничих потужностей, а також скасування податку на прибуток, що реінвестується в розвиток.

 

REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

Дивитися далі