Автомобільна промисловість: ефект Volkswagen
Автомобільна промисловість: ефект Volkswagen

Дослідницько-аналітичний підрозділ журналу The Economist Intelligence Unit оприлюднив черговий спеціальний випуск «Промисловість в 2016 році». Федерація роботодавців автомобільної галузі представляє своїм читачам матеріали аналітичного дослідження, що стосуються автомобільної промисловості та містять прогнози щодо продажів автомобілів у 2016 році.

Аналітики EIU вважають, що у 2016 році згасаючі ринки, які розвиваються, повинні відродитися. Однак, зважаючи на існування деяких ризиків, їхнє зростання буде швидше поступовим, аніж стрімким. На сьогодні до таких ризиків додалися скандал з компанією Volkswagen та боротьба проти тероризму.

Відновлення світового балансу: реєстрація автомобілів у 2016 році (% змін)

Світ = лише 60 найбільших економік.

 

Джерело: підрозділ The Economist Intelligence; місцеві джерела.

Помірні перспективи

Світовий ринок автомобілів продовжує розвиватися після короткотривалого сплеску у 2009 році. Щоправда, у 2015 році зростання було дещо пригнічене. Реєстрація легкових автомобілів виросла на 0,7% на 60 провідних ринках, у той час, як рівень продажів комерційних авто знизився на 1,1%. Такі низькі результати були зумовлені в основному зниженням показників продажів на таких великих ринках, як Бразилія, Росія, Японія та Індонезія, а також різким зниженням попиту на авто в Китаї. Тим не менше, наступного року можна буде спостерігати початок відновлення на багатьох із цих ринків, а також стійкий розвиток на інших ринках. За прогнозами аналітиків EIU, кількість зареєстрованих автомобілів збільшиться на 3,1% в 2016 році, продажі вантажівок зростуть на 4,2%, встановлюючи цим новий рекорд продажів у розмірі 72,7 млн та 13,1 млн авто відповідно.

У порівнянні із 2015 роком, зростання буде розподілене більш рівномірно через стабілізацію географічних злетів і падінь. Усі чотири країни БРІК (Бразилія, Росія, Індія та Китай) забезпечать зростання вперше за весь час, починаючи із 2012 року. Домінувати будуть, в основному, ринки, що розвиваються, у Північній Америці, Азії та Європі. Серед регіонів, що знаходяться на етапі підйому, провідною буде Латинська Америка. Аналогічне відновлення спостерігатиметься у країнах Східної Європи з перехідною економікою. Вони майже впритул підійдуть до попередніх фаворитів, Ближнього Сходу та Африки, де політичні ризики будуть вагомим аргументом.

Стабілізація зростання світової економіки спонукатиме автовиробників до зміни стратегій. Такі компанії, як Volkswagen та General Motors, що успішно уникали метушливого зростання у минулому десятилітті, потребуватимуть скорочення своєї залежності від інвестицій у процесі розвитку нового виробництва та різноманітних ринкових операцій. Після скорочення масштабів виробництва на розвинених ринках, зараз чимало автовиробників турбуються про надлишок виробничих потужностей також і на ринках, що розвиваються.

Виробничі складнощі

Щорічне виробництво автомобілів у різних країнах показує поступове зниження споживчого попиту. Автори звіту припускають, що жоден регіон не побачить значного підйому у 2016 році, хоча планується модернізація деяких виробничих ліній. Що стосується Росії та України, їхній ринковий спад спричинив простої багатьох виробничих потужностей: після масових звільнень в АвтоВАЗ та інших компаніях необхідно буде якось продовжувати працювати і у 2016 році. Як і раніше, викликає занепокоєння ситуація в Китаї – найбільшому глобальному автомобільному ринку, де виробнича потужність може незабаром досягти 30 млн. авто, а продажі автомобілів в 2016 не зможуть досягти 21 млн. авто. Автовиробники будуть змушені знаходити вихід із цього скрутного становища.

Незважаючи на це, інвестиції будуть продовжувати надходити, принаймні на деяких ринках. Мексика продовжує розширення виробничих потужностей, частково через зміцнення внутрішнього попиту, але в основному автомобілі будуть експортуватися до США. Індія та Індонезія, скоріш за все, також привернуть до себе увагу, оскільки їхні ринки відновлюються. Хоча важка ситуація у їхньому бізнес-середовищі буде обмежуючим фактором.

Аналітики EIU відзначають високу ймовірность великої консолідаціі галузі. Хоча, враховуючи невизначеність окупності автомобільних об’єднань, все ж таки більш вірогідні альянси, аніж поглинання.

 

Виробництво автомобілів, H1 2015 (% від загального виробництва)

Загальне світове виробництво = 45.6 млн одиниць.

Джерело: OICA

Проблеми Volkswagen

У цьому контексті збитки, яких зазнала компанія Volkswagen у зв’язку з емісійним скандалом, є додатковим приводом для занепокоєння як для самого автовиробника, так і для його конкурентів.

Поки що головний вплив на німецький автоконцерн полягав у вимозі до керівництва компанії зробити кадрові перестановки і, як наслідок, скоротити прогнозований прибуток у 2015 році. Volkswagen виділив близько €11 млрд (US$12 млдр) для сплати штрафів, відкликання авто та задоволення судових позивів. Хоча ця цифра, безперечно, буде зростати.

Продажі автомобілів компанії в США знизилися в кінці 2015 року, однак експерти припускають, що вплив на світові продажі Volkswagen у 2016 році буде незначним, і продажі будуть швидше просто нерівномірними, ніж катастрофічним.

Враховуючи ситуацію компанії Volkswagen, яка, ймовірно, скоротить свою експансію у США та в інших країнах, інші виробники можуть швидко скористатися цією ситуацією. Однак вони і самі зіткнуться із додатковим тиском внаслідок правопорушень німецького концерну, оскільки  розслідування регуляторів буде посилюватися. В США, наприклад, стандарти середніх корпоративних витрат палива (CAFE) стануть повністю обов’язковими, починаючи із 2016 року.

На думку аналітиків, скандал з Volkswagen посилить рішучість політиків до зниження рівня забруднення довкілля вихлопними викидами, що із кожним днем зростає. На сьогодні декілька міст у Китаї та деяких інших містах на планеті запроваджують обмеження кількості виданих на нові авто ліцензій, в той час як інші інвестують у модернізацію громадського транспорту. Такі міста, як Делі та Пекін, також вжили рішучих заходів щодо обмеження використання або продажів автомобілів. Також вкрай швидко посилюються емісійні стандарти.

Незважаючи на різке падіння світових цін на нафту, в умовах жорстких вимог до стандартів викидів продовжиться розробка транспорту на альтернативних видах палива у 2016 році продовжиться. У 2015 році продажі "зелених" автомобілів чудово стартували, а підтримка інфраструктури й субсидії для покупців означають, що вони на межі становлення цієї тенденції. І труднощі Volkswagen лише прискорять її.

На думку авторів дослідження,  автовиробникам варто приділити значну увагу наступним трендам:

Самокеровані автомобілі. У 2016 р. Google та інші компанії можуть почати тестування своїх самокерованих автомобілів. Також, у боротьбу за першість вступають традиційні автовиробники: General Motors, BMW, Volvo, Audi і Mercedes – вони планують впровадити функцію самоврядного автомобіля протягом цього року.

Авто на водневих паливних елементах. Електромобілі зіткнулися з новою конкуренцією у вигляді авто на водневих паливних елементах. На початку 2016 року запланований запуск у виробництво моделі Honda Clarity, а Toyota почне поставляти свої Mirai для клієнтів у США. Продажі будуть вкрай низькими, але технологія нарешті, впроваджена.

Apple CarPlay. Незважаючи на те, довгоочікуваний автомобіль від Apple найближчим часом до 2019 року не з'явиться, CarPlay –  розважальне та інформаційне ПЗ від Apple в автомобілі – буде повністю вбудовано в 2016 році у багатьох нових моделях, від Cadillac до Hyundai. Apple також зіткнеться із конкурентом під назвою Android Авто.

* Economist Intelligence Unit – міжнародна дослідницька компанія в галузі економічних і бізнес досліджень, прогнозування та аналізу. З 1946 року Economist Intelligence Unit забезпечує точною та неупередженою інформацією бізнес, державні структури , фінансові інститути та освітні установи різних країн світу.

Автор: Прес-служба ФРА
REVIEW №88 (20.03.2025) На низьких передачах. Підсумки 2024 року
REVIEW №88 (20.03.2025)

На низьких передачах. Підсумки 2024 року

Смотреть далее
НОВОСТИ И ИНФОГРАФИКА

Дата: 03.08.2025
Законодавчі новини (19 − 25 липня 2025)
Законодавчі новини (5 − 18 липня 2025)