Офіційна позиція ФРА щодо законопроекту про лібералізацію ринку б/у автомобілів
Офіційна позиція ФРА щодо законопроекту про лібералізацію ринку б/у автомобілів

Як одним законом можна вбити національну автомобілебудівну галузь та створити умови для настання екологічної катастрофи в країні

 

На початку жовтня в Верховній Раді України був зареєстрований законопроект «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів» №3251 від 07.10.2015 року, яким пропонується тимчасово, з 1 січня 2016 року до 31 грудня 2017 року, знизити ставки акцизного збору на легкові автомобілі, що були у використанні. Сьогодні профільним комітетом, незважаючи на спротив та неузгодженість позицій, було з розривом в один голос рекомендовано проект закону до першого читання.

Федерація роботодавців автомобільної галузі, що представляє інтереси національного автомобілебудівного бізнесу, не підтримує вказаний проект закону.

1. Головним завданням проекту закону №3251 є стимулювання продажу бувших у використанні авто. Але ринок б/у автомобілів стимулювання не потребує. Про це свідчать цифри і факти.

За оцінками експертів ринок імпортних бувших у використанні автомобілів значною мірою є так званим «сірим ринком».

Статистика свідчить, що за підсумками 2014 року обсяги бувших у використанні автомобілів склали 43,1тис. од. та зросли майже 10 разів по відношенню до попереднього періоду. Більше того, 2014 рік був настільки вдалим для ринку б/у автомобілів, що на кінець року перевищив обсяги ринку нових автомобілів, чим повністю нівелював передумови для розвитку ринку нових авто.

Згідно останніх статичних даних за 10 місяців 2015 року, в порівнянні до аналогічного періоду минулого року, ріст продажів на первинному ринку б/у автомобілів склав майже 67%, при цьому падіння на ринку нових автомобілів за той же період склало 55%, і це не говорячи про 77% падіння виробництва нових автомобілів.

В цих умовах, коли на первинному ринку б/у автомобілів відбувається бум продажів, додаткові стимули є економічно необґрунтованими і призведуть до зворотного результату – зниження рівня наповнюваності бюджетів всіх рівнів та новий виток росту рівня безробіття в регіонах. 

2.Пряме порушення принципу стабільності податкового законодавства

Запровадження нових ставок акцизного податку на бувші у використанні автомобілі, передбачених законопроектом №3251, прямо протирічить нормам діючого Податкового кодексу України, який в пп.4.1.9 п. 4.1 ст. 4 передбачає, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. Крім того, невизначена і загальна податкова база на наступний рік, яка наразі тільки формується шляхом внесення проекту закону про внесення змін до Податкового Кодексу України, відтак даний закон є передчасним.

3. Викривлення європейського досвіду є прямою дорогою до екологічної катастрофи в країні в цілому та екологічної безпеки її громадян.

Світовий історичний досвід, в тому числі досвід країн ЄС, показує, що стратегія податкової лібералізації ринку бувших у використанні автомобілів є помилковою. Цікавим є досвід сусідньої Польщі, яка при вступі до Європейського Союзу знизила ставки мита на б/у авто з 35% до 10%, а також скасувала ПДВ. В результаті прийнятого рішення про лібералізацію ринку б/у авто за 1,5 роки ринок нових автомобілів впав з 360 тис. од. до 230 тис. од. На фоні майже двократного падіння ринку нових автомобілів, ринок б/у склав більше 70% від реєстрацій. Варто також додаткового врахувати, що на той час в Польщі не існувало інших, крім лібералізації, негативних макроекономічних факторів на ринку на відміну від України, авто ринок якої виживає в умовах нестабільності, девальвації та 58% падіння доходів населення. Тобто, внаслідок такого недалекоглядного рішення Польща замість прогнозованого росту ринку в 1,5 рази отримала майже двократне падіння ринку нових автомобілів. В нашому випадку, за умови проведення подібної лібералізації ринку б/у, ринок нових автомобілів, що за прогнозами має скласти близько 50-55 тис. авто в 2016 році,  просяде до 15-20 тис. од. Враховуючи той факт, що поріг беззбитковості для автомобілебудівних заводів складає 25 тис. од., всі національні заводи-виробники автомобілів,  а також виробники комплектуючих та суміжні до автомобільної галузі підприємства не матимуть шансу на виживання. Імпортерський бізнес стане нераціональною бізнес моделлю, відтак 30 українських офіційних імпортерів змушені будуть закритись.

4. Недотримання екологічних стандартів Євро-4 і Євро-5

Україна відповідно до взятих на себе міжнародних зобов’язань внесла зміни до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» №2739 від 07.06.2005 р., якими з 2016 року запровадила екостандарт Євро-5.

Проте за даними експертів ринку протягом 2014-2015 років митними органами України було здійснено розмитнення досить великої кількості імпортованих транспортних засобів із зазначенням їх відповідності екологічному стандарту "ЄВРО-4", в той час як насправді  такі автомобілі в більшості випадків відповідали лише екологічному стандарту "ЄВРО-3", а в деяких випадках - і "ЄВРО-2".

Крім того статистика свідчить про наявну в Україні проблему старіння автопарку, що досягла загрозливих масштабів. Так, станом на  2012 рік, понад 6 млн. транспортних засобів мають вік понад 10 років, що становить близько 70% автопарку країни, при цьому середній вік автомобіля становить близько 18,7 років. Для порівняння, в країнах ЄС вік автопарку коливається від 7,3 роки до 8,3 роки. У Російській Федерації середній вік автопарку вже наближається до європейського і складає 9 років. Саме тому, через прийняття невиваженого законопроекту Україна добровільно перетвориться на авто сміттєзвалище, а загроза техногенної катастрофи  в Україні стане нашою реальністю.

Таким чином, враховуючи всі наведені вище факти, усвідомлюючи значну економічну та екологічну загрози для країни, Федерації роботодавців автомобільної галузі ще раз  висловлюється проти прийняття проекту закону «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів» №3251 від 07.10.2015 року та закликає врахувати позицію національних автовиробників,  дилерів, офіційних імпортерів, а також виробників комплектуючих та суміжних до автомобільної галузі підприємств, а також інтереси країни в цілому. Федерація наголошує на необхідності керування виключно державницькими інтересами, а не популістськими заявами та бажанням загравати з електоратом, що є єдиними лейтмотивом лобіювання подібних законопроектів депутатами ВРУ.

 

 

Автор: Прес служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі