Круглий стіл "Виробництво легкових автомобілів в Україні: від розквіту до повного знищення. Термінові кроки для порятунку галузі"
Круглий стіл "Виробництво легкових автомобілів в Україні:  від розквіту до повного знищення. Термінові кроки для порятунку галузі"

11 квітня за сприяння Українського Союзу промисловців та підприємців України (УСПП) і за підтримки Федерації роботодавців автомобільної галузі України (ФРА) та Асоціації «Укравтопром» відбувся круглий стіл на тему «Автовиробництво в Україні: від розквіту до повного знищення. Термінові кроки для порятунку галузі».

У заході взяли участь керівництво та представники ФРА, УСПП, галузевих асоціацій та провідних підприємств-виробників, представники виконавчої влади, депутати Верховної Ради України та представники науково-експертних установ.

Насамперед у ході заходу учасники діагностували стан автомобільної галузі в Україні. У 2017 році кількість продажів нових авто склала 80,3 тис. одиниць. Це у 7 разів менше, ніж у 2008 році. Значно скоротилися і обсяги виробництва. Для порівняння – у 2008 році українські заводи виробили більше 400 тис. авто. Натомість минулого року – лише 7,3 тис. одиниць, що, зважаючи на існуючі виробничі потужності і потенціал – крапля в морі. І якщо у 2008 році автомобільна промисловість формувала 4% ВВП і принесла 900 млн. доларів податкових надходжень, то зараз цього немає.

Разом з тим, українці продовжують імпортувати легкові автомобілі. У 2017 році в країну було завезено автомобілів на суму 2077 млн. дол. США. Це четверта за обсягом товарна позиція, що формує негативний торгівельний баланс країни, і цей ресурс спрямовується на фінансування автопромів інших країн.

Відтак, українська автомобільна галузь переживає затяжну стагнацію. При цьому Україна переживає не просто кризу, а кризу системного державного управління. І важливою передумовою для початку відновлення галузі є прийняття чіткої виваженої державної стратегії з конкретним алгоритмом дій та відповідальними за її виконання.

Але що важливо – потенціал для відродження конкурентоздатного національного автомобілебудування все ще є. І він може бути реалізований шляхом залучення світових автоконцернів до виробництва автомобілів та автокомплектуючих в Україні, використовуючи їх мотивацію зниження виробничих витрат та наявність преференційного доступу до ринку країн Євросоюзу.

Перспективним у цьому напрямі є створення умов для виробництва електромобілів і акумуляторних батарей. Голова Федерації роботодавців автомобільної галузі Олег Боярин відзначив, що сьогодні вся світова традиційна автомобільна промисловість знаходиться перед глобальним викликом з боку індустрії електромобілів. Світові виробники мають потребу у розширенні виробничих потужностей для випуску електричного транспорту і шукають нові виробничі майданчики, а інвестиції у випуск електромобілів вже зараз обчислюються сотнями мільярдів доларів. «Скільки з цих коштів може бути «припарковано» в Україні, зі створенням робочих місць – питання до уряду, і відповідь на нього залежить від відповіді на питання, скільки з цієї потенційної суми хоче отримати Україна», – окреслив перспективи Олег Боярин.

Тож в України є шанс бути не аутсайдером, а стати одним із лідерів електромобільного руху, якщо докласти максимум зусиль та створити відповідні умови. І визначення першочергових кроків, необхідних для відродження української автомобільної галузі, стало центральною темою обговорення на круглому столі.

Зокрема, важливою передумовою для розвитку галузі і активного залучення інвесторів у країну є впровадження податкових стимулів для учасників індустріальних парків та прийняття законопроектів, що стимулюють розвиток електричного транспорту в Україні. Багато уваги було приділено також питанню освіти, що передбачає підготовку кадрів для промислового виробництва та  автомобілебудівної галузі.

Крім того, суттєво перешкоджає розвитку авторинку досі неврегульоване питання з автомобілями на іноземних номерах. За попередніми підрахунками AUTO-Consulting, втрати бюджету в результаті легалізації б/в автомобілів та масового ввезення автомобілів на іноземних номерах склали більше 19 млрд доларів. І затягування вирішення цього гострого соціального та економічного питання – це бомба з годинниковим механізмом, що завдає удару як на ринок нових і б/в автомобілів, так і на поповнення бюджету податковими відрахуваннями, не кажучи вже про погіршення екології за рахунок ввезення автомобілів, що не відповідають існуючим екологічним нормам, та наростання соціального напруження.

За підсумками обговорення викликів, ризиків та проблем розвитку існуючого потенціалу автомобільної галузі учасники заходу виокремили ряд першочергових завдань та уклали офіційну резолюцію з наступними пропозиціями до:

Верховної Ради України:

1. У першому півріччі 2018 року:

  • забезпечити впровадження фіскальних та митних стимулів для учасників індустріальних парків шляхом прийняття в І півріччі 2018 року законопроектів №2554а-д та 2555а-д;
  • ініціювати прийняття пакету стимулів для розвитку української промисловості, у т.ч. автовиробництва (на базі законопроекту №8145 від 16.03.2018);
  • законодавчо забезпечити проведення закупівлі за державні кошти автомобільної техніки виключно вітчизняного виробництва;
  • скасувати акцизний податок на кузова для промислового складання легкових автомобілів;
  • прийняти проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні №8160 від 19.03.2018 та проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні, №8159 від 19.03.2018 р.;
  • врегулювати ситуацію з безконтрольним та нелегальним ввезенням автомобілів на іноземній реєстрації в Україну.

2. До кінця 2018 року розробити та прийняти:

  • Закон «Про стимулювання виробництва екологічного транспорту та його складових в Україні»;
  • Закон «Про підтримку вітчизняного автомобілебудування шляхом створення автомобільного кластеру».

Кабінету Міністрів України:

1. До кінця першого півріччя 2018 року розробити та прийняти:

  • концепцію розвитку автомобільної промисловості;
  • соціально-економічну програму запобігання трудової міграції населення за кордон;
  • програму відновлення в Україні  професійно-технічної освіти, в якій передбачити підготовку кадрів для промислового виробництва та  автомобілебудівої галузі. Скоординувати цю програму з очікуваною пропозицією робочих місць. 

2. Розпочати роботу Експортно-кредитного агентства в поточному році, як це визначено в планах уряду. Передбачити в державному бюджеті України на 2019 рік збільшення видатків на формування статутного капіталу Експортно-кредитного агентства та його фінансування.

3. Розробити і реалізувати механізми щодо компенсації інвестору коштів за створення інфраструктури (енерго- і водопостачання, під’їзні дороги, тощо).

4. З метою завантаження потужностей діючих підприємств прийняти проект постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку визначення товарів, що ввозяться на митну територію України для використання у промисловому виробництві моторних транспортних засобів».

5. Терміново розпочати переговори з Єврокомісією щодо дострокової лібералізації імпортних мит ЄС на автомобілі, що вироблені в Україні.

Федерація роботодавців автомобільної галузі висловлює особливе занепокоєння щодо ситуації в національному автопромі та закликає представників органів влади до конструктивного діалогу на впровадження першочергових кроків з метою подолання кризової ситуації в галузі. Представники галузі впевнені, що без антикризових кроків українська автомобільна промисловість приречена на загибель, відтак необхідно імплементувати план невідкладних дій аби відродити український автопром та зберегти Україну у списку високотехнологічних країн з сильним потенціалом розвитку.

 

Автор: Прес-служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряджені на відновлення
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряджені на відновлення

Дивитися далі