Як український автопром збирається «відштовхуватися від дна»
Як український автопром збирається «відштовхуватися від дна»

Днями autonews.ua з економістами та експертами автомобільної галузі обговорювали «програму порятунку» українського автопрому, за яку в уряду терміново вимагають взятися керівники Федерації роботодавців автомобільної галузі України та асоціації «Укравтопром».

У Федерації, куди ми звернулися за більш детальними поясненнями, кажуть, що програма розвитку українського автопрому - це частина експортної стратегії України, яку прийняли в березні 2017 року. Вона визначила кілька напрямків, в яких повинна рухатися Україна, щоб збільшити експорт.

Потенційно допомогти машинобудуванню «відштовхнутися від дна» можуть допомогти кілька законопроектів, які зареєстровані в Раді. Зокрема, це закон про програму «Купуй українське», про Експортно-кредитне агентство, законопроекти про безкоштовне підключення до електромереж, про індустріальні парки, законопроекти, що здешевлюють кредитування підприємств. Питання тільки в тому, щоб їх прийняли. Адже можна згадати про «електромобільні» законопроекти, яких з минулої осені внесли цілих 7 штук. У середовищі електромобілистів вважають, що зацікавлені депутати, внісши зайві альтернативні законопроекти, просто створили «білий шум», щоб затягнути прийняття закону.

«Наша робоча сила в 2,8 раз дешевше, ніж в Китаї»

Стрижнева ідея розвитку автомобілебудування, кажуть у Федерації, полягає в тому, щоб не намагатися з наскоку «захопити світ» українськими автомобілями, а дати можливість засновувати у нас свої виробництва іноземним інвесторам. Це повинно стати якорем, на основі якого в майбутньому може з'явитися і щось своє.

«Коли ми говоримо про концепцію розвитку, ми не говоримо тільки про виробництво власних моделей або патентів. Наша ідея в тому, що ми можемо використовувати Україну у якості зовнішнього виробничого майданчика. У нас низька вартість робочої сили, вона є і вона кваліфікована. Навіть у порівнянні з Китаєм, вона в машинобудуванні у нас у 2,8 рази дешевше. Далі - ми дуже близькі до Європи, за три дні ми можемо поставити що завгодно куди завгодно. І третє - зона вільної торгівлі з ЄС дає нам можливість використовувати dual accumulation (подвійну акумуляцію), тобто, якщо ми використовуємо комплектуючі з ЄС, це вважається локальним продуктом. Цим ми вкладаємося в протокол А угоди про асоціацію, де вказано, що ми повинні 60% виробляти локально, щоб отримати преференції щодо мит в ЄС при експорті. Ці три чинники могли б дати нам перевагу, щоб локалізувати для європейських брендів виробництво в Україні. Йдеться про нішевий форматі. Наприклад, в якійсь країні не вистачає виробничих потужностей для виробництва автомобілів Renault. Вони б могли замовити це у нас. Фактично, це на замовлення, контрактне складання. До нас би прийшли ноу-хау, а ми дали б значну перевагу у вартості збірки.

А вже після, як ми почнемо це робити за європейськими або американськими технологіями, ми поступово зможемо підтягувати виробників комплектуючих, щоб повністю локалізувати виробництво. Тобто, максимум місцевих компонентів - це і скло, і гума, і джгути, і електроніка. Далі це вже буде впливати на торговельний баланс країни, на стабільність курсу валюти, розвиток внутрішнього ринку», - сказала autonews.ua радник голови Федерації роботодавців автомобільної галузі Олена Чепіжко.

За її словами, не варто скидати з рахунків підприємства на кшталт ЗАЗ - у них є хороша технічна база. І якщо вони в даний момент можуть локалізувати виробництво якогось іншого виробника, то це теж може бути використано.

«Податок на інвестицію» - 40% від вартості проекту

Як би там не було, зараз іноземні інвестори вкрай неохоче йдуть в Україну. Той же Ілон Маск, якого прем'єр Володимир Гройсман в Твіттері запрошував будувати в Україні меганакопичувачі електроенергії, тактовно нам відмовив. «На жаль, рівень корупції та несприятливий інвестиційний клімат в Україні не дозволяє Tesla інвестувати в проекти з енергозбереження в цій країні. Ми пропонуємо подати заявку на відкриття даного проекту в майбутньому, коли Ви будете відповідати нашим вимогам», - відповіли в Tesla.

До слова, минулого тижня в Австралії Tesla таки побудувала найбільшу в світі літій-іонну батарею на 100 мегават-годин.

У Федерації роботодавців автомобільної галузі говорять, що саме тому просять уряд прибрати один з найбільш корупційних і складних механізмів, на якому спотикаються інвестори - процедуру, коли вони зі своєї кишені підключають своє виробництво до комунікацій.

«В Україні підприємства платять космічні гроші, коли розробляють технічні умови для підключення до мереж. І коли ця інфраструктура вводиться в експлуатацію, вона віддається на баланс обленерго. Виходить, інвестор дарує цей об'єкт державі, фактично, це «податок на інвестицію». Другий момент - у нас є закон, який говорить, що інвестор повинен заплатити частину пайового внеску в розвиток інфраструктури - сума доходить до 6%. Це теж податок на інвестиції. А ще, коли інвестор завозить обладнання, яке фізично не виробляється в Україні, платить на нього 20% ПДВ і мито. Якщо порахувати це в сумі, то близько 40% становить «податок на інвестицію». Інвестор заходить і додатково до основного інвестпроекту платить ще купу грошей у вигляді податків або передачі об'єктів в обленерго або інші мережі. Це корупційний і довгий процес», - каже Олена Чепіжко.

«В своїй пропозиції до уряду ми говоримо про те, щоб компанії хоча б не платили космічних грошей за розробку і підключення мереж, які у них потім забирають. Було б ідеально, якби в Україні держава компенсувала витрати на підключення до електромереж і іншим комунікацій. Наприклад, коли приходять реально великі інвестори, так роблять в Чехії, Словаччині, Польщі. Наприклад, коли в Польщу зайшла Kia, їм повністю компенсували всю інфраструктуру, навіть побудували школу для тих людей, які приїхали працювати на це підприємство», - сказала Олена Чепіжко.

Починають паралельно навчати у ВНЗ і на заводі

І третій шлях, на цей раз набагато довший, на який розраховують в українському автопромі, - поміняти модель, коли підприємства шукають співробітників після ВНЗ, а потім перенавчати під себе, на ту, коли на завод приходять від самого початку «заточені» під нього співробітники.

«В українському бізнес-середовищі є ідея створити певний портал, де підприємці спільно з ПТУ зможуть набирати собі курси таких людей, навчати їх і працевлаштовувати. Буквально недавно такий пілотний проект був запущений на Закарпатті, їх центр профтехосвіти працює з місцевими заводами. Там фахівці вчаться паралельно і в вузі, і на підприємстві - виходить дуальне навчання. Ну і потрібні програми стимулювання того, щоб люди не виїжджали за кордон. Це соціальна програма, програма підвищення кваліфікації, навчання, стажування, кар'єрного росту, щоб не було плинності кадрів. Це проблема дуже складна. Але якщо потроху почати координацію підприємств і вузів, її можна вирішити. Міносвіти ці наші ідеї підтримує », - кажуть у Федерації роботодавців автомобільної галузі.

У відповідь просять давати заводам пільги

Судячи з усього, від держави вимагається зробити лише перший крок - прийняти потрібні закони і стежити за їх виконанням. Основну роботу по тому, щоб утримувати фахівців в Україні, доведеться робити бізнесу - як місцевим, так і інвесторам. «Благодарочку» за зусилля автомобілебудівний бізнес хоче мати у вигляді податкових послаблень.

«У нас ідея така: якщо ти вклав гроші в навчання молодого фахівця і береш його на роботу, то щоб дали можливість хоча б перший час не платити на нього єдиний соціальний внесок або ПДВ. А якщо цей співробітник у тебе залишається і ти його підвищуєш, то тобі даються ще якісь пільги по оподаткуванню. І вийде, що замість того, щоб платити гроші державі, завод платить якісь надбавки своєму співробітникові, щоб у нього був стимул залишатися на підприємстві, навчатися, розвиватися, а не їхати на заробітки в Польщу », - підсумували в Федерації роботодавців автомобільної галузі.

 

REVIEW №58 (29.05.18) Формула успіху
REVIEW №58 (29.05.18)

Формула успіху

Дивитися далі