Консолидация сил
Консолидация сил

Нові виклики, пов’язані з більш суворими вимогами щодо викидів, бурхливий розвиток технологій, жорстока конкуренція серед автомобільних гігантів – ці та інші фактори змушують світові концерни створювати альянси, щоб спільними зусиллями створювати майбутнє автомобільної галузі. Які ж резонансні об’єднання автовиробників виникли останнім часом?

Один, два, три… продано!

В умовах безперервної конкуренції автовиробники змушені постійно рухатися вперед, виборюючи або ж закріплюючи свої позиції на світовій арені. 2016 рік відзначився зміною лідеру: німецький концерн VWобігнав Toyota, що кілька років утримувала перше місце. Тож за результатами 2016 року рейтинг найбільших автовиробників виглядає таким чином:

Джерело: focus2move

Втім, не всім пощастило потрапити у ТОП-10. І, щоб не вибути з гри, деякі учасники  автомобільного ринку змушені були шукати компроміси.

Рятувальний круг

У жовтні 2016 р. компанія Nisan Motor завершила операцію з купівлі 34% акцій Mitsubishi Motors Corporation (MMC) за $2,2 млрд (237,4 млрд ієн) і стала найбільшим акціонером компанії. Про намір придбати акції Mitsubishi Motors, що опинилася в епіцентрі дизельного скандалу і різко втратила долю на ринку, Nisan Motor оголосив ще навесні 2016 року. Після покупки японської корпорації альянс Renault-Nissan розраховує увійти до трійки найбільших автовиробників у світі.

Як говориться в офіційній заяві Nissan і Mitsubishi, обидва автовиробника будуть обмінюватися платформами, технологіями, розробками в сфері електромобілів, здійснювати спільні закупівлі та збільшувати локалізацію виробництва.

«Компанія Nissan сповнена рішучості зберегти і розвивати бренд Mitsubishi Motors. Ми допоможемо останній впоратися з викликами, з якими вона зіткнулася, передусім це стосується відновлення довіри з боку споживачів до економічності двигунів», – заявив виконавчий директор Nissan Карлос Гон, призначений головою ради директорів MMC. Таким чином, Nissan фактично взяв на себе управління Mitsubishi, рятуючи ту у складній ситуації.

Пігулка для оздоровлення

Французький концерн PSA Peugeot Citroën 6 березня 2017 року оголосив про придбання європейського відділення американського концерну General Motors, який виробляв автомобілі під марками Opel та Vauxhall.

Згідно з повідомленням компанії, вартість купівлі Opel та Vauxhall склала 1,3 мільярда євро, ще 900 мільйонів PSA разом з французьким банком BNP Paribas заплатили за європейський підрозділ компанії GM Financial, що здійснювала фінансові операції GM в Європі, зокрема, надавала послуги з лізингу та автокредитування.

Після придбання Opel та Vauxhall PSA стане другим за розміром автоконцерном у Європі та поступатиметься лише німецькому Volkswagen. Загальна кількість автомобілів, що вироблятимуться французьким концерном після купівлі європейського відділення GM, становитиме п'ять мільйонів авто на рік. При цьому в групі розраховують, що в 2020 році обидва бренди повинні вийти на беззбиткову прибуток, а в довгостроковій перспективі вони будуть перебувати в ще більш вигідному становищі. Зокрема, передбачається, що Opel може вийти за межі європейського ринку.

Головний виконавчий директор PSA Карлос Таварес заявив: «Ми пишаємося тим, що об'єднуємо зусилля з Opel/Vauxhall, і маємо намір продовжити розвиток цієї великої компанії і прискорити її оздоровлення». Таварес планує «оживити» неприбуткові бренди Opel і Vauxhall за рахунок реструктуризації операцій, схожою на ту, що була зроблена їм для відновлення бізнесу Peugeot і Citroen.

Гра за новими правилами

Автомобільна індустрія проходить через фундаментальні зміни. Електромобілі в результаті зменшення вартості батарей починають завойовувати ринок, у той час як автономія, принаймні повна, тільки попереду – 5-10 років, в залежності від того, як швидко будуть вирішуватися проблеми з новими розробками. Тож не дивно, що автовиробники об’єднують зусилля, щоб іти у ногу із часом.

На зарядку ставай!

Кількість автовиробників, які заходять на ринок електромобілів, росте з кожним днем. Всі ключові виробники збільшують свої плани по виробництву електромобілів на найближчі роки. Такі автомобілі, безумовно, стануть одним з головних трендів автоіндустрії у 2017 році і продовжать визначати її розвиток на багато років вперед.

 

Джерело: McKinsey

Втім, успіх електромобілів багато в чому залежить від розвиненої інфраструктури для зарядки. Тож не дивно, що світові концерни вже задумалися над створенням у Європі розгалуженої мережі станцій надшвидкої зарядки – адже її відсутність досі суттєво стримує продажі електромобілів.

У листопаді 2016 року керівники німецьких автоконцернів BMW, Daimler і Volkswagen (включно з дочірніми компаніями Audi та Porsche), а також американської корпорації Ford підписали меморандум про наміри заснувати спільне підприємство з будівництва та експлуатації таких станцій.

Найближча ціль нового спільного підприємства, до якого запрошують долучитися й інших автовиробників, полягає у спорудженні приблизно 400 станцій надшвидкої зарядки електромобілів уздовж найважливіших автомагістралей Європи. Ці роботи мають розпочатися уже 2017 року.

На другому етапі, до 2020 року, кількість таких станцій планують довести до кількох тисяч. Користуватися ними зможуть власники електромобілів будь-яких марок, які використовують змішану систему заряджання змінним та постійним струмом (система CCS).

«Наявність станцій для швидкої зарядки вперше створить умови для електромобільності на далекі відстані та буде сприяти тому, аби все більше клієнтів робили вибір на користь електромобіля», – заявив голова правління Daimler AG Дітер Цетше.

 

Джерело: The International Energy Agency (IEA)

Ставка на водень

На сьогодні світова автомобільна індустрія бачить своє майбутнє в екологічно чистих автомобілях, що працюють на електричних батареях. Втім, експерти не радять скидати з рахунків і водневі паливні елементи.

У січні 2017 року 13 компаній, включаючи п'ять автовиробників, створили союз Hydrogen Council для розвитку водневої інфраструктури та поширення автомобілів на паливних елементах. Серед автовиробників до союзу увійшли компанії Toyota, BMW, Daimler, Honda і Hyundai. Серед членів альянсу – нафтові та газові гіганти Shell, AirLiquide, Linde Group и Total SA.

«Світ енергетики трансформується дуже, дуже швидко… Водень має величезний потенціал», — зазначив гендиректор Shell Бен Ван Берден.

У рамках угоди, протягом п'яти наступних років в розвиток водневої інфраструктури буде вкладено не менше $10 млрд, що дозволить автомобільним компаніям розширювати свій модельний ряд за рахунок випуску машин на паливних елементах.

Без керма

Разом з електромобілями, автономне водіння стало одним з ключових напрямків розвитку автопромисловості. Крім класичних автомобільних концернів на кшталт VW, Toyota і Daimler, до перегонів за створення безпілотного автомобіля приєдналися Google, Tesla, Apple і навіть сервіс для виклику таксі Uber.

У квітні 2016 року кілька відомих автовиробників, в числі яких Volvo і Ford, технологічний холдинг Alphabet в особі Google, а також таксі-сервіси Uber і Lyft створили своєрідну коаліцію під назвою Self-Driving Coalition for Safer Streets, яка має на меті популяризувати безпілотні автомобілі, а також лобіювати їх якнайшвидше впровадження на дороги загального користування на законодавчому рівні.

Вже влітку BMW Goup, Intel і Mobileye також заявили про свій намір втілити в життя безпілотні концепт-кари. Три лідери з різних галузей – автомобільної, технологічної та комп'ютерної – прийняли рішення про спільну роботу, щоб роботизовані і повністю автоматизовані автомобілі змогли надійти у виробництво вже в 2021 році. Мета тристоронньої співпраці компаній полягає в розробці рішень майбутнього, які не тільки допоможуть водіям прибрати руки з рульового колеса, але також досягти стадії, коли можна «не дивитися» (рівень 3) або навіть «не думати» (рівень 4) про дорогу, і замість цього відпочити в поїздці, або зайнятися роботою. Подальша автоматизація з технічної точки зору дозволить досягти навіть п'ятого рівня, коли автомобіль рухається взагалі «без водія».

І наостанок, нещодавно концерн Daimler, материнська компанія автовиробника Mercedes-Benz, і постачальник автомобільних комплектуючих Robert Bosch заявили про об'єднання для розробки самокерованих автомобілів, розраховуючи головним чином прискорити виробництво таксі-роботів. Компанії уклали угоду, в рамках якої буде створюватися повноцінна автономна система для безпілотників. Варто зазначити, що метою розробки є не тільки створення самих автомобілів, але й інфраструктури для них. Компанії будуть працювати над безпілотними автомобілями, відповідними класифікаціями SAE Level 4 (високий рівень автономності) і SAE Level 5 (повна автономність, яка не потребує втручання водія).

Цілком можливо, що такі домовленості змінять розподіл сил у сфері розробки беспілотних автомобілів. Наразі ж, за даними американської компанії Navigant Research, лідерами є Ford, General Motors і Renault-Nissan.

 

Джерело: Navigant Research

5G-коаліція

Тим часом активно розвивається галузь підключених автомобілів, що допоможе зробити перехід до нового світу максимально плавним, а водіїв – адаптованими до появи нових технологій у майбутньому.

Автовиробники Audi, BMW і Daimler разом з технологічними компаніями Intel, Qualcomm, Ericsson, Huawei та Nokia створили альянс задля розвитку «підключених» автомобілів. Про це компанії повідомили 27 вересня 2016 р. Мета асоціації – розвиток «підключених» автомобілів, які будуть під'єднані до інтернету за допомогою мобільного зв'язку нового покоління 5G. «В автоіндустрії 5G має особливе значення для дігіталізації та шляху до безпілотних автівок», – пояснив Крістоф Ґроте, керівник підрозділу електроніки у концерні BMW. Альянс відкритий для долучення інших компаній.

Зазначимо, що технологія 5G ще перебуває в розробці. Її головною відмінністю від нині наявного стандарту 4G буде десятикратне пришвидшення передачі даних. Швидкість відіграє важливу роль для обміну даними між авто на дорозі та між автомобілями і об'єктами інфраструктури (наприклад, світлофорами).

 

Як бачимо, курс на консолідацію сил охоплює все більше гравців автомобільного ринку. Автовиробники усіма силами намагаються отримати своє місце під сонцем – через угоди, співпрацю, партнерство з технологічними або іншими компаніями. І можливо, вже дуже скоро розстановка сил в автомобільній галузі кардинально зміниться. 

 

Автор: Пресс-служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Заряженные на восстановление
REVIEW №87 (15.03.2024)

Заряженные на восстановление

Смотреть далее