The problem of cars on a foreign registration hangs in the air
The problem of cars on a foreign registration hangs in the air

Проблема з автомобілями на іноземній реєстрації все ще залишається у «підвішеному» стані. І найгірше в поточній ситуації – це виникнення систем подвійних стандартів, які не мають права на існування. Ми виступаємо за ідею щодо дешевих автомобілів для українців, але не можемо не наголосити, що такі умови повинні бути рівними для усіх українських громадян. Правила гри, в даному випадку – законодавство, має бути однаковим для усіх.

Неврегульоване ввезення автомобілів з іноземною реєстрацією – це проблема не тільки учасників ринку, але також питання безпеки на дорогах. На жаль, в Україні кількість автомобільних аварій продовжує зростати. У середньому кожні 3-4 хвилини стається ДТП. За таких умов важливо щоб за кермом авто завжди були люди, у яких відсутня можливість «просто кинути авто і втекти у разі ДТП», адже цим часто зловживають водії автомобілів з іноземними номерами. На сьогодні ж маємо невтішну статистику. За даними Національної поліції, в Україні у 2017 році  було скоєно майже 8 тис. ДТП за участі автомобілів на іноземних номерах. При цьому тільки у вересні такі автомобілі потрапили в ДТП 852 рази, в результаті чого загинули 25 осіб.

Крім зростання аварійності на дорогах, масове неврегульоване ввезення старих автомобілів загрожує екологічній ситуації країни через велику кількість шкідливих викидів.

За можливість ввезти дешеве, але старе авто, яке не відповідає діючим екологічним стандартам, українські громадяни платять занадто високу ціну. За даними звіту Всесвітньої організації охорони здоров'я від 2016 року, Україна посідає перше місце серед країн Європи за рівнем смертності від забруднення повітря на 100 тис. населення. Іншими словами, 17% смертності в Україні (а це 54 тис. українських громадян) пов'язане із забрудненим повітрям. І за таких умов фраза «проблема зависла у повітрі» набуває буквального значення.

Ми ж продовжуємо загострювати ситуацію лібералізацією ввозу старих автівок. В Україні наразі і так спостерігається катастрофічне старіння автопарку – станом на поточний рік середній вік автомобіля становить близько 19,6 років. Це найгірший показник в Європі. Тож, декларуючи гасло «Хочемо, як в Європі», треба памятати, що це не лише можливість придбати автомобіль по доступній ціні, але й ряд зобов’язань. Зокрема, тих, що стосуються зменшенню викидів автомобілями в атмосферу шкідливих речовин, чому не сприяє масове ввезення старих автомобілів, що не відповідають європейським екологічним стандартам.

Згадане гасло «Хочемо, як в Європі!» регулярно лунає від українців-поборників нерозмитненого ввозу автомобілів. Однак багато хто забуває, що експлуатація автомобіля у розвинених країнах Європи – задоволення не з дешевих, адже передбачає низку додаткових платежів.

З урахуванням обов’язкової страховки, податків (податок на володіння автомобілем, екологічний податок на величину викидів СО2), техогляду, палива, парковки, дорожних зборів, регулярного сервісу, заміни шин та інших факторів загальна вартість користування авто в Європі виливається в кілька тисяч євро на рік. Для прикладу – згідно з результатами дослідження LeasePlan, вартість володіння власним авто у Німеччині складає близько 470 євро на місяць.

Чим старіше стає автомобіль, тим більше зростають витрати на його утримання. Таким чином, у країнах ЄС експлуатація старого авто невигідна. І коли досягається точка неповернення, коли утримувати авто стає дорожче, ніж купити новий, – тоді авто потрапляє в коло інтересів польсько-литовського бізнесу. На початку літа литовська митниця перевірила близько 1,3 тис вживаних автомобілів, і, за попередніми даними, 11% визнані відходами. Це означає, що такі імпортовані в Литву автомобілі повинні бути знищені або утилізовані як відходи. Натомість вони потенційно можуть потрапити на вулиці нашої країни.

Звертаючись до законодавства, зазначимо, що українці мають право на транзит терміном у 5 або 10 днів, а іноземці – на тимчасовий ввіз строком до 1 року. Прибічники нерозмитненого ввозу автомобілів вважають це дискримінацією та вимагають автомобілі, як у Європі. Втім, у Європі також при ввезенні автомобіля з іноземною реєстрацією строком більш ніж на півроку особа зобов’язана поставити ТЗ на реєстрацію та сплатити усі податки. Тож гасло «Жити, як в Європі» потрібно не декларувати, а виконувати.

З 1 серпня 2016 року вступив у силу закон №1389-VIII про багатократне зниження акцизів на старі іномаркиЗа три квартали 2017 року за цим законом було завезено 38,7 тис. легкових автомобілів, що у 5,7 разів більше, ніж в минулому році. Таким чином, лібералізація легального ввезення б/в автомобіля вже відбулася, і вона ефективно працює, відкриваючи достатньо можливостей, щоб, сплативши мінімальну кількість податків, легально ввезти автомобіль та бути офіційним його власником, а не відшукувати нові шпаринки у законодавстві.

Чим довше відтягується рішення проблеми, тим більше негативних наслідків вона може мати. Необхідно запровадити умови, коли придбати авто легально стане вигідніше, ніж нелегально. Це можуть бути як стимули для легального бізнесу, так і створення перешкод для порушників. Держава не повинна загравати з тими, хто створює умови для узаконення порушень. Навпаки, вона має стимулювати тих, хто виконує ці правила. В іншому випадку сенсу їх дотримуватися не буде.

 

 

Ефір 5 каналу за участі радника Голови Федерації роботодавців автомобільної галузі Олени Чепіжко щодо проблеми автомобілів на іноземній реєстрації можна побачити за посиланням.

 

Author: Прес-служба ФРА
REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws