Oleg Boyarin: For Ukraine there are two shacks on the electric grid in ЄС
Oleg Boyarin: For Ukraine there are two shacks on the electric grid in ЄС

Голова Федерації роботодавців автомобільної галузі, Голова Наглядової ради ПрАТ «Єврокар» Олег Боярин в інтерв'ю LIGA.net розповів про тенденції сучасного авторинку, перспективи виробництва електромобілів в Україні та можливості почати поставки в Європу.

- В якому стані, за вашими відчуттями, знаходиться сьогодні український авторинок?

- Перш ніж говорити про Україну, я б хотів звернути увагу на процеси на глобальному автомобільному ринку. Тут відбуваються значні трансформації. Автомобільний бізнес, який ми знали останні 25 років, динамічно змінюється.

Конструкція автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння зазнає найбільш серйозні зміни за останні 100 років. Перехід на альтернативні види тяги - це великий крок вперед. Перехід на автономне водіння - це наступний етап розвитку автопрому. Використання новаторських технологічних і IT-рішень створює зовсім інше уявлення про галузь, бізнес, сервісне і послесервісне обслуговування. Сукупно все це ламає установлені уявлення про функціонування автобізнесу, змінює структуру ринку і конкуренцію.

З'являється простір для нових, інноваційних компаній та гравців. Наприклад, Tesla, внесла абсолютно нові стандарти, не маючи на старті ніякої компетенції в автоіндустрії. Ілон Маск, з точки зору бачення розвитку автомобільного майбутнього, використання IT-систем, нових концепцій продажів і сервісу по суті кинув виклик глобальним світовим автоконцернам. Цей тренд підхопили безліч нових компаній, які пов'язані з традиційними виробниками. "Дізельгейт" прискорив розвиток цих тенденцій. Багато країн включилися в цю гонку і сьогодні приділяють величезну увагу захисту навколишнього середовища та екології. Традиційні виробники, розуміючи, що цей процес не зупинити, видозмінюють власні стратегії розвитку, намагаючись не упустити свій шанс.

- Як Україна бере участь в цьому процесі?

- Я вважаю, що світовим лідером з точки зору впровадження інновацій в електромобілях в найближчі кілька років стане Китай. В цілому країни Азії та Америки сьогодні випереджають Європу в швидкості впровадження інновацій і змін. Вони більш гнучкі. На європейському ринку ця ніша фактично вільна.

Якщо у України буде бажання зайняти частину нового ринку - для цього є всі можливості. Просто потрібно створити умови для розвитку електротяги і всього, що з цим пов'язано. Більш того, Україна може зайняти сильні позиції в цьому русі в Європі і стати однією з основних майданчиків для виробництва електромобілів, комплектуючих, батарей для поставок на великий європейський ринок. Я дивлюся на ці процеси з натхненням і надією і хотів би якось взяти участь у цих змінах.

- Що збирається робити в цьому напрямку Єврокар?

- Ми вивчаємо можливості в цій тематиці, про якусь конкретику говорити поки рано. Є два основні варіанти розвитку і кілька комбінацій. Перший - створення виробництва електромобілів і батарей як їх основного елемента. В Європі таких виробництв практично немає. З ким можна розвивати таке співробітництво? З європейськими, американськими брендами, які хочуть поставляти продукцію на європейський ринок. Тут будуть потрібні значні інвестиції в створення нових виробничих потужностей - існуючі заводи потрібно буде перебудовувати. У цій частині у України з'являються можливості стати таким собі "європейським Китаєм" (зовнішнім виробничим майданчиком) і отримати доступ до європейського ринку. Але важливо не втратити час, оскільки всі країни жорстко конкурують за інвестора і технології.

Другий варіант - стати майданчиком для виробництва китайських електромобілів, які будуть поставлятися в Європу. Китай зараз дуже активно на державному рівні розвиває напрямок електромобілів. Через кілька років вони стануть глобальними лідерами у виробництві електромобілів і почнуть експансію на європейський ринок. Україна може стати корисною для них.

- Україна фактично втратила власний автопром, світові автоконцерни розміщують потужності у сусідів, але не в нашій країні. Чому ви вважаєте, що з електрокарами все буде інакше?

- Дійсно, можна говорити про те, що з 2004 року влада неспроможна в частині розвитку автовиробництва в тому числі і машинобудування в цілому. Коли Віктор Ющенко став президентом, було оголошено і взято на щит, що Україна повинна бути аграрною і сировинною країною. В результаті такої політики Україна по суті втратила економіку, промисловість і залежить в першу чергу від ситуації на зовнішніх ринках. А в основі такої політики стоїть гонитва за популізмом, бажання зробити щось приємне нашим зовнішнім спонсорам і кредиторам.

Щоб відновити промисловий потенціал і економіку, Україні потрібно наслідувати приклад найбільш розвинених країн світу, які сповідують політику раціонального протекціонізму, або економічного патріотизму. Автопром - як і космічна галузь, і авіація - безпосередньо залежить від держрегулювання і держпідтримки. Цим галузям складно розвиватися без розуміння і участі держави. Про це свідчить досвід усіх країн, які сьогодні є лідерами глобального автомобільного ринку: США, Кореї, Китаю, Японії, Індії і т.д.

Повертаючись до вашого запитання, можу сказати, що ми живемо надією. Зараз принаймні з деяких висловів чиновників можна припустити, що до них приходить розуміння, що таке економічний національний патріотизм. Що потрібно робити акцент не тільки на аграрний сектор, а й на промисловість. Ці заяви поки мало кореспондуються з реальними кроками влади, але хоча б уже про це починають думати.

- Єврокар буде поставляти електромобілі в Україну?

- Ми думаємо про це в контексті поставок нових електромобілів, але не б/у. Тому що зараз імпорт б/у електромобілів в Україні - це в більшості своїй нелегальний або напівлегальний бізнес для тих, хто хоче поекспериментувати.

Для початку масових поставок нових електромобілів повинна бути підготовлена ​​заряднаінфраструктура, законодавство. МиспільнозМінінфраструктуриберемоучастьвпідготовцістратегіїрозвиткуелектротранспорту для України. Але крім цього потрібно виробити конкретний план щодо її реалізації.

- Рада звільнила імпорт електромобілів від сплати ПДВ і акцизу. Як ви оцінюєте цей закон?

- Це популізм і загравання з виборцем напередодні чергових виборів. У цьому рішенні немає ніякої продуманої стратегії або розуміння, для чого це робиться.

- В якому стані сьогодні перебуває Єврокар і в цілому ваша компанія?

- Як і будь-яке промислове підприємство в Україні, ми знаходимося у вкрай складній ситуації. У 2017 році трохи збільшили виробництво - до 6145 автомобілів. Але якщо дивитися на масштаби нашого підприємства, це крапля в морі. При існуючих умовах немає сенсу займатися виробництвом в Україні. Ми останні, хто випускає легкові автомобілі. Намагаємося зберегти персонал з розрахунком на можливі майбутні проекти. Без підтримки промисловості на державному рівні говорити про якийсь розвиток складно.

- Що являє собою сьогодні виробництво на Еврокарі?

- Ми збираємо готові автомобілі з комплектуючих, які отримуємо від Skoda. Про повномасштабне виробництво годі й казати. У нас є цех зварювання і фарбування, але економічно доцільно їх запускати при мінімальному обсязі випуску - 25 000-50 000 автомобілів однієї моделі. Інакше зварити і пофарбувати один автомобіль буде в два рази дорожче, ніж імпортувати.

Наприклад, до подій на Майдані у нас був майже готовий до старту проект виробництва двох моделей - Rapid і Rapid Spaceback - для російського і українського ринків. Плановані обсяги виробництва - від 50 000 до 100 000 автомобілів в рік. Якраз в цьому проекті планувалося повномасштабне виробництво. З відомих причин він так і не відбувся, а наші інвестиції були нереалізовані.

- Чому автомобілі Skoda, які збираються в Україні, часто можна порівняти за вартістю з конкурентами, а іноді і дорожче? Адже у вас є перевага перед імпортом - Не платите мито.

- Мито при імпорті автомобілів з країн ЄС становить 7,3%. Імпортери платять акциз при поставці автомобіля один раз. Ми - двічі, при ввезенні кузова і при реалізації готового автомобіля. Фактично ці 7,3% йдуть в рахунок акцизу. Адже вартість кузова в вартості готового автомобіля становить до 70%. Відповідно, ми фактично знаходимося в паритеті з імпортом.

- Яка частка українських комплектуючих в автомобілях Skoda, зібраних на Еврокарі? Які вузли та операції проводяться в Україні?

- У чому ми відрізняємося від інших українських автовиробників? Наш завод - це частина виробничого ланцюжка світових виробників. Недалеко від заводу Єврокару є ряд заводів - виробників комплектуючих і автокомпонентів, які постачають їх для світових автобрендів. Але ми не можемо безпосередньо у них нічого купувати. Тобто нам поставляють з Німеччини зібрану в 10 км від нашого заводу електропроводку. Але це особливості роботи глобальних виробників - ми не є контрактною стороною в роботі з постачальниками.

- На Західній Україні формується кластер виробництва автокомпонентів. Як розвивається ваш індустріальний парк в Соломоново?

- Парк необхідний для великого виробництва - від 50 000 автомобілів. Наприклад, якщо налагоджено виробництво 250 000 автомобілів, далі запускається штампування, виробництво двигунів, лиття і т.д. Як тільки з'являються обсяги, одразу виникає супутнє виробництво кокпітів, сидінь, скла і т.д.

Наприклад, зараз поруч з нашим заводом виробляють оббивку для сидінь автомобілів VW і преміум-брендів. Але якщо планувати виробництво самих сидінь, знову повертаємося до обсягів. У нас був підписаний контракт з компанією Johnson Controls. Коли у нас був проект на виробництво 100 000 автомобілів, вони готові були побудувати завод з виробництва сидінь, але зараз це недоцільно.

На невеликих обсягах виробництва говорити про якийсь локалізації не доводиться. Але дійсно ми бачимо, як активно розвиваються виробництва автокомпонентів для глобальних автоконцернів. За останні 15 років в Україні з'явилося 35 заводів і 35 000 робочих місць. Але їх могло бути в десять разів більше.

- Як у вас будується співпраця з VW Group? У яких ви стосунках з материнською Skoda?

- Ми є контрактним виробником. Включені в систему заводів, які виробляють продукцію під їх брендом. Існує аудит, жорсткий контроль якості збірки, використання технологій і т.д. У нас дуже продуктивні відносини. Упевнений, якби наш завод знаходився на території Словаччини, ми б уже давно були завантажені на виробництво не менше ніж 200 000 автомобілів щорічно.

- Сьогодні ваш завод може випускати максимум 50 000 автомобілів на рік. У 2017 році випустили трохи більше 6000 машин. У скільки вам обходиться утримання простоює господарства? За рахунок чого ви покриваєте збитки?

- Я не можу сказати, у скільки обходиться. Ми будували завод з нуля, за найсучаснішими технологіями з точки зору ефективного використання площ. Безумовно, на заводі висять значні кредити, які ми реструктурували в минулому році. Ми рухаємося вперед в рамках планів реструктуризації, узгоджених з кредиторами.

- Яке фінансове становище компанії? Яка у вас кредитна заборгованість?

- На поточний момент компанія намагається балансувати на межі беззбитковості. У минулому році ми закінчили реструктуризацію кредитного портфеля. На сьогодні залишок кредитної заборгованості становить в еквіваленті у гривні 2672 млн.

- На які ринки ви ставите автомобілі? Яка частка України?

- Поки поставляємо тільки в Україні. Хочемо налагодити експорт в Європу і працюємо над цим. Для цього потрібно запустити повний цикл виробництва. Підготовчий етап займає 2-3 роки. Наприклад, початок виробництва і постачання Rapid в Росію ми готували два роки. Зараз працюємо над іншими моделями для Європи, але потрібен час. Про подробиці поки говорити рано, оскільки це залежить не тільки від нас, але і від політики держави щодо виробництва. Зі свого боку, ми боремося за кожного виробника, який бажає постачати автомобілі для європейського ринку, але треба бути об'єктивним - часто цю конкуренцію програємо. В результаті вибираються майданчики в Словаччині, Румунії, Польщі, Угорщини і т.д.

- Скільки автомобілів ви плануєте провести в 2018 році?

- 9400 автомобілів.

- Які нові моделі плануються для збірки?

- Готуємо базу під випуск Skoda Karoq. Запуск виробництва - 15 березня. Трохи пізніше буде оновлена ​​Fabia.

- Яка частка продажів доводиться на корпоративний сектор і на приватників?

- 59% - корпоративний сектор. Ми займаємо лідируючі позиції серед корпоративних закупівель.

- Ви поставили в 2017 році 400 Skoda Rapid Нацполіціі. Вам легко вдалося перемогти на тендері?

- Ми просто брали участь у відкритому тендері і виграли. Спільно із заводом змогли запропонувати спеціальні ціни. Ще один фактор - Skoda є одним з лідерів за вартістю володіння на ринку, і це цінують споживачі. Держоргани вже десятки років експлуатують наші автомобілі, і навіть якщо епізодично змінюють свій парк на інші бренди, потім все одно повертаються. Це і Кабмін, і Адміністрація президента, і СБУ, і НАБУ.

- Які нові проекти плануєте на 2018 рік?

- Ми зараз розробляємо нову концепцію дилерського підприємства 4.0, завдання якої - підвищити ефективність управління бізнесом і одночасно дозволити пропонувати клієнтам більше послуг, робити це ефективніше і якісніше, ніж будь-коли раніше. Якщо провести аналогії - це Uber або Booking.com, тільки в автобізнесі. Це те, що нас очікує в перспективі 3-5 років. 

Наша позиція така: володіння автомобілем повинно максимально спрощувати життя клієнта, а не ускладнювати її. І тут мова йде не про звичайну автоматизацію, а про створення автомобільної екосистеми, яка буде об'єднувати різні послуги і сервіси. Вона буде включати в себе ряд мікросервісов, об'єднаних між собою і націлених як на підвищення ефективності роботи самого автоцентру і його співробітників, так і на надання додаткових послуг для клієнтів.

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws