Industrial parks urgently need a minimum set of fiscal incentives
Industrial parks urgently need a minimum set of fiscal incentives

Володимир Панов, голова Об'єднання організацій роботодавців «Закарпаття», директор керуючої компанії індустріального парку «Соломоново» ТОВ «Сезпарксервіс», розповів про перспективи розвитку промислових територій в Україні, ключові фактори залучення інвестицій в індустріальні парки і бар'єри, які стоять на шляху ефективного функціонування і управління такими майданчиками.

Як ви оцінюєте перспективи розвитку в Україні промислових майданчиків як точок зростання української економіки?

- Звичайно ж, динаміка ініціювання та створення індустріальних парків в Україні - це позитивна тенденція. Адже основна мета таких майданчиків стимулювати виробниче зростання і створити високотехнологічні робочі місця. Без свого національного виробництва розвивати економіку просто неможливо. Це, з одного боку. З іншого боку, індустріальні майданчики розвиваються в нашій країні так, як розвивається і вся країна. Якщо ми намагалися зробити прорив в залученні інвестицій і створити точки зростання української економіки, то, скажімо прямо, за цей період в країні в цілому цього так і не вийшло. Сьогодні в Україні створено 26 індустріальних парків, а це значить, що є як мінімум 26 ініціаторів. При цьому похвалитися залученням учасників в ці парки поки не можемо. Це означає, що маємо форму, в якій поки немає змісту. Виникають питання: невже настільки неефективні керуючі компанії цих парків? Невже вони не можуть знайти прийоми для промоції і демонстрації переваг таких парків на міжнародних і внутрішньому ринках? Висновок: якщо є 26 індустріальних парків, і всі вони працюють неефективно, то проблема не в управляючих компаніях, а в середовищі, в якій функціонують ці парки. Хоча при цьому не можу не підкреслити, наявність в Україні таких ініціатив, як 26 парків (при цьому потрапити в реєстр не так просто) - це ознака того, що є ті, хто не втратив віру і робить свій внесок в індустріальне майбутнє країни.

З 2014 року в Закарпатті функціонує індустріальний парк «Соломоново». Як сьогодні виглядає майданчик? Чи вдалося досягти поставлених цілей?

- Хочу уточнити: ідея створення індустріального парку «Соломоново» з'явилася задовго до прийняття Закону «Про індустріальні парки». Цей формат існував, і бізнес про нього знав. Група компаній «Атолл Холдинг», випереджаючи законодавство, дивилася в майбутнє і активно займалася розвитком промислового майданчика. Якщо говорити про актуальний статус парку, то це сучасна промислова територія, яка за гринфилд-системою, забезпечена необхідною інженерною та транспортною інфраструктурою. На території парку площею 25 га створено промислова високотехнологічна зона повномасштабного виробництва пасажирських легкових автомобілів. Вільний інвестиційний майданчик індустріального парку «Соломоново», а це більше 40 га, запланований для розміщення нових виробництв. Мабуть, на сьогодні більш привабливого майданчика для розміщення виробництва, ніж індустріальний парк «Соломоново» в Україні немає.

Які фактори сприяють успіху проекту?

- По-перше, це прекрасна логістика. Закарпаття один з небагатьох регіонів в світі, який межує з чотирма державами і має доступ до багатотисячного ринку збуту. Немає транспортних проблем. У 500 метрах від парку можна користуватися європейськими дорогами, в 2 км знаходиться автомобільний переїзд на кордоні з Угорщиною, в 20 км - автомобільний переїзд на кордоні зі Словаччиною, а в 60 км починається автомагістраль М3, яка проходить через Будапешт, Відень, Прагу, Трієст, Салоніки і інші великі європейські міста. Що стосується ж/д сполучення, то тут маємо шикарні можливості: в радіусі 3 км знаходяться три залізничні переїзди зі Словаччиною, Україною і Угорщиною. Ця перевага посилюється і тим, що в індустріальному парку знаходиться власний ж/д термінал і чотири колії (широкі і вузькі) для можливості транспортування вантажів, як в країни ЄС, так і в країни СНД. Тому з точки зору логістики це ідеальна локація. По-друге, сьогодні наш парк належить до небагатьох, які готові прийняти учасників і будувати для них виробничі площі. У безпосередній близькості знаходиться якірне підприємство «Єврокар» з виробничими потужностями до 130 тис. автомобілів в рік, що може викликати особливий інтерес для розміщення виробництв автокомплектуючих. Також, що не менш важливо, ми маємо досвідчену і високопрофесійну команду, яка вміє працювати з інвесторами і має історію успіху по залученню інвестицій в Закарпатську область.

Виходячи з ідеальної логістики, Закарпаття має більше переваг щодо залучення інвестицій на територію індустріальних парків, ніж інші регіони?

- У всіх рейтингах регіонів України щодо набору переважних чинників для ведення бізнесу, які складаються професійними аналітичними центрами, Закарпаття посідає лише позиції посередині (від 13 до 18 позиції). Якщо грунтуватися на рейтингах, то це не є найпривабливішим регіоном для ведення бізнесу. Але, якщо врахувати логістику і географію, а також досвід роботи з інвесторами (а я нагадаю, що на початку 2000-х рр. Закарпаття лідирувало за темпами залучення інвестицій в Україну, привернуло такі компанії зі світовим ім'ям, як Yazaki, FLEX, Jabil, Volkswagen, Fisсher і т.д.), то в умовах нового економічного середовища ці фактори дозволять регіону в найкоротші терміни вийти на лідируючі позиції і стати магнітом для перенесення виробництв з усього світу. Більш того, я переконаний, що саме Закарпаття, як найзахідніший регіон, може стати тим двигуном, який через економіку і бізнес може вивести всю країну в європейське співтовариство.

Зрозуміло, що посилюється внутрішня конкуренція, адже 26 індустріальних парків вже внесені до держреєстру. Що може індустріальний парк «Соломоново» надати учасникам? Які вигоди від розміщення виробництва на території парку?

- Ми за конкуренцію, конкурентів не боїмося і готові поборотися за інвестора в чесному змаганні і перемогти. Тим більше, повторюся, індустріальний парк «Соломоново» - це одне з найбільш перспективних місць для ведення бізнесу в Україні. Це готовий майданчик з усією необхідною для розміщення виробництв інженерною та транспортною інфраструктурю. Наше завдання як керуючої компанії - забезпечити максимальну підтримку учасників парку: від консалтингу, отримання дозвільних документів, будівництва площ, супроводу на всіх етапах розміщення виробництва, представлення інтересів учасника в усіх органах державної влади до забезпечення експлуатації об'єктів. Тому вигоди очевидні: ми гарантуємо не тільки найкоротші терміни розміщення виробництва на території парку, а й нівелюємо частину зовнішніх ризиків інвестиційного проекту.

Які бар'єри і проблеми постають на шляху створення і управління індустріальним парком?

 - Індустріальні парки України сьогодні можна порівняти з нашими вільними економічними зонами: вони є, але в них немає конкурентних переваг і стимулів, а значить, немає «магніту», який притягує інвесторів. Тому, на жаль, інвестори вибирають інші країни, а індустріальні парки України, образно кажучи, розвиваються тільки вшир, але не вглиб. Основний бар'єр - це відсутність практики. Центр декларує, що займається розвитком мережі індустріальних парків в країні, а керуючі компанії декларують, що вони управляють цими парками. А управляти нічим доти, поки немає учасників. Тому на даному етапі індустріальні парки розвиваються кількісно, ​​анеякісно, ​​відпрацьовуютьсямоделівзаєминизцентральнимиорганамивлади. Тільки практика, а це розміщення виробництв в індустріальних парках, може зрушити все з мертвої точки.

Як держава і місцева влада сприяють розвитку індустріальних парків в Україні?

 - Все дуже просто. Держава повинна створити правила гри. Вони повинні бути в першу чергу привабливими (ну вже точно більш привабливими, ніж у країн-конкурентів). Влада повинна прийняти відповідні закони і на весь світ задекларувати: «Україна відкрита для інвесторів». Місцева ж влада повинна зробити все від неї залежне, щоб цей інвестор прийшов в регіон. Позитивний результат можливий тільки за умови, коли держава створює середовище під інвестора, а регіон - впроваджує сучасну технологію роботи з ним в новому конкурентоспроможному середовищі. Поки цього не станеться, чітко можемо заявляти, що Закон «Про індустріальні парки» є неефективним інструментом залучення інвестицій в країну.

Питання до вас як до практика залучення інвестицій. Які перспективи приходу великих інвесторів і виробників в індустріальні парки України?

- Чому на ці майданчики сьогодні не йде інвестор? Тому що Україна - це особлива зона економічного ризику. Тому що українській владі не вдалося переконати світовий бізнес в тому, що Україна відкрита для західного бізнесу. Слів недостатньо, необхідні справи, слова повинні підкріпитися законами. Що відбувається в нашій державі? Якщо в період з 2001 -2004 рр. до нас приходило 15-20 компаній зі світовим ім'ям, то сьогодні такої зацікавленості в інвестуванні в Україні немає. Зараз інвестори для розвитку промислового виробництва більше розглядають Сербію, Румунію, Болгарію, ніж Україну, і ми знову програємо конкуренцію. Світовий капітал переміщається туди, де вигідніше, і де є держгарантії. Якщо ми запропонуємо кращі умови, ніж в інших країнах, то, природно, «розвідка» світового бізнесу не випустить Україну з поля зору. Адже на Україну взагалі складно не звернути уваги: ​​цемегадержавазвеличезнимпотенціалом, вякійможливеекономічнедиво. Іцевсіпрекраснорозуміють, алечекаютьназміни. Япереконаний, дотихпір, покими не змінимо правил гри, великих інвестицій в Україні не буде.

Що потрібно міняти в законодавчій базі для того, щоб індустріальні парки стали магнітом для залучення інвестицій?

- Існуюче законодавство невідкладно необхідно привести у відповідність з очікуваннями світових інвесторів, тобто закріпити на законодавчому рівні привабливі фіскальні стимули. Пакет законопроектів, який прийнятий Верховною Радою в першому читанні, передбачає звільнення на 5 років від податку на прибуток, на наступні 5 років - 50% від ставки за умови реінвестування цих коштів в розвиток виробництва; звільнення від ввізного мита на обладнання для облаштування та здійснення господарської діяльності в межах індустріального парку; можливість за рішенням місцевої влади отримання фіскальних стимулів з податку на нерухоме майно, земельного податку та орендної плати за користування земельною ділянкою державної або комунальної форми власності. Плюс нульова ставка ПДВ на імпорт технологій і обладнання, оскільки в світі оподаткування інвестиції - це моветон. Цей арсенал стимулів - необхідний мінімум, який може дати перший поштовх для залучення інвестицій в індустріальні парки.

Якщо пофантазувати, то яким ви уявляєте індустріальний парк «Соломоново» через 25 років?

- Так ... (сміється). Скажу так. Колись Словаччина для всього світу стала сенсацією, країною - відкриттям для великих інвестицій, ставши світовим лідером з виробництва автомобілів з розрахунку на 1000 осіб. Цікаво, що за цим показником Словаччині поступаються навіть лідери світової економіки. Якщо поглянути в майбутнє, то я бачу індустріальний парк «Соломоново» світовим автомобільним феноменом, про який знатиме світ і досвід якого вивчатимуть в контексті того, що в країні з перехідною економікою вдалося створити потужний центр світової автомобільної індустрії. Більш того, я думаю, що індустріальний парк «Соломоново» дасть поштовх розвитку автопрому і суміжних галузей і в інших регіонах України, створивши тим самим найбільший в Європі кластер інноваційного автовиробництва.

 

 

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws