Electromobility of Ukraine: the game ahead of the curve
Electromobility of Ukraine: the game ahead of the curve

Україна два роки поспіль потрапляє в топ-10 країн світу за темпами розвитку ринку електромобілів.

Кожен 20-й автомобіль, ввезений в країну, - на електричній тязі. Це найсвіжіші дані за 9 місяців 2018 р.

Статистика не може не радувати. Однак все ж таки слід визнати, що до сих пір українці, вибираючи електромобіль десь діючи усупереч або як мінімум на випередження створенню нормальних умов для експлуатації цього транспорту.

В першу чергу, мова про можливості зарядки для таких автомобілів. 

У Німеччині на 100 тис. електромобілів припадає близько 110 тис. зарядних точок, тобто співвідношення 1: 1,1.

В Україні ця пропорція в 5,5 разів гірше: на майже 9000 електромобілів тільки близько двох тисяч точок, де можна зарядитися.

З них швидкісних електрозарядок, на яких можна заправити повний "бак" за 20-40 хвилин, а не за 3-7 годин - всього кілька десятків.

У нашій країні розвитком інфраструктури зайнялися приватні компанії, давши стартовий поштовх цьому ринку.

Важливу місію підтримали кілька паливних компаній, які надавали цю послугу безкоштовно. Поодинокі проекти були у банків і ресторанів.

У Західній Європі цей ринок вже зрілий. Там можна виділити три основні групи інвесторів:

Енергокомпанії. Великі енергетичні гіганти володіють домінуючими за чисельністю мережами.

Судіть самі: Engie (Франція) - понад 60 тис. зарядок, Vattenfall (Швеція) - 9 тис., E.On (Німеччина) - 6 тис., Fortum (Фінляндія) - 1,5 тис., Enel (Італія) - 1,1 тис.

У стратегії кожної з них "електромобільність" є одним з напрямків перспективного розвитку, фактором інновацій та експансії нового ринку.

Мета: бізнес з надання послуг зарядки, залучення нових клієнтів - споживачів електроенергії, просування власного бренду на конкурентному ринку електроенергії.

В Україні ми, як енергетична компанія, інвестували близько 16 млн грн в 10 швидкісних станцій і запустили мережу в 2018 р, зараз формуємо стратегію подальшого розвитку, вибираємо постачальника зарядного обладнання для другого етапу розгортання інфраструктури.

Автовиробники. Гучний проект IONITY, який об'єднав автогігантів BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, Volkswagen Group за підтримки однієї з найбільших європейських енергокомпаній E.On, розвивається на європейських автобанах.

Він включає 57 швидкісних станцій потужністю до 350 (!) КВт. Ще 25 комплексів по 3-6 зарядних станцій кожен в процесі будівництва.

Синергія брендів вже впливає на ринок. Наприклад, в одній європейській енергокомпанії нам розповіли, що відмовилися від зарядок на трасах, так як впевнені, що в цьому сегменті буде домінувати IONITY і Tesla Superchargers, кожна в своєму сегменті.

Мета: бізнес, створення інфраструктури для підвищення привабливості свого продукту - електромобілів.

В Україні кілька автоімпортерів і дилерів встановили зарядки у своїх салонів, в т.ч. навіть є швидкісні станції потужністю 50 кВт.

Корпоративний сегмент. В європейських країнах цілі автопарки промислових гігантів, комунальний транспорт, поліцейські, медичні установи і багато інших пересідають на електромобілі.

Створюючи свій парк електромобілів, ці ж компанії ініціюють створення корпоративної інфраструктури.

Найчастіше взаємодія відбувається так: компанія / організація / муніципалітет звертається до оператора зарядних станцій з пропозицією інвестувати в установку зарядки для свого парку.

Ці станції можуть використовуватися як виключно замовником, так і стати полупублічними - тобто можуть заряджатися і зовнішні клієнти.

Багато в чому, завдяки такій взаємодії в Німеччині в радіусі кількох кілометрів в місті гарантовано буде зарядна станція.

Мета: забезпечення власного транспорту, бізнес із зарядки зовнішніх клієнтів.

В Україні корпоративний сегмент тільки "промацує" електромобільну тему.

Однак вже є яскраві приклади, які мають величезний позитивний вплив і рухають ринок вперед.

Поки ці ініціативи налічують до 5 електромобілів на організацію, але ми з натхненням дивимося на поповнення в автопарки НЕК "Укренерго", Національного банку, Верховної Ради і "Укрпошти".

Крім того, значний вплив робить використання електромобілів в службах таксі, доставки товарів і каршерінгі, адже саме в таких сегментах електромобілі окупляться швидше за все.

Показово, що для всіх сегментів рішення причаститися до електромобільності і розвивати інфраструктуру - це бізнес-рішення.

Екологія - це дуже важливо, але європейські організації приймають рішення, виходячи або з бажання економити на витратах на паливі, або з метою отримувати прибуток в майбутньому безпосередньо на надання послуг зарядки.

Ні для кого не секрет, що якщо придбання електромобілів, особливо для комерційного використання, дозволяє почати отримувати ефект від економії відразу, то інвестиції в зарядну інфраструктуру - це вкладення в довгострокову перспективу.

Звичайно, ми не можемо проектувати досвід Німеччини на Україну на 100%. У той же час, ми бачимо чіткі орієнтири, яким варто приділяти увагу в нашій країні.

В першу чергу мова йде про великий, відповідальний і уміючий думати на перспективу бізнес. Компаніям варто звернути увагу на досвід ЄС, перейняти їх мислення.

Також для України мова йде про адекватне стимулююче законодавство. Держава на 2018 р звільнила електромобілі від акцизу і ПДВ. Однак тільки на рік.

Ця неясність сьогодні ставить в тупик багатьох українців.

Очевидно, що електромобілі за всіма критеріями є благом для України, дозволяючи як рухатися в бік більш екологічного транспорту, так і скоротити споживання нафтопродуктів, які переважно імпортуються.

В даний час в парламенті вже тривалий час перебувають кілька законопроектів, що пропонують значне стимулювання розвитку цієї галузі в Україні, в т. ч. довгострокові податкові та митні пільги.

Знаковою подією стала поява в березні 2018 р законопроектів №8159 і №8160, співавторами яких виступило 45 народних депутатів від усіх без винятку парламентських фракцій.

Ці законопроекти успішно пройшли затвердження в профільному комітеті, однак несподівано "зависли".

Очевидно, що народні депутати готуються до виборів і побоюються проголосувати "не за те", проте в даному конкретному випадку прийняття цих законопроектів однозначно принесе політичні дивіденди саме тим, хто допоможе українській електромобільності не спіткнутися і зміцніти.

REVIEW №87 (15.03.2024) Charged for recovery
REVIEW №87 (15.03.2024)

Charged for recovery

See more
OFFICIAL
Draft laws in focus - 2024 Q1
Report for 2023 and Plan for 2024
List of priority draft laws